2023
През 1987 г. рали легендата Валтер Рьорл влезе в историята с емблематичната си победа на планинското „Пайкс Пийк“ – зад волана на бруталното Audi S1 Pikes Peak.
През 1987 г. Audi S1 достига върха в своята кариера – и в буквален, и в преносен смисъл. Валтер Рьорл пилотираше специална версия за най-известното планинско в света – Пайкс Пийк, и не само победи своя конкурент Ари Ватанен с Peugeot 205 T16 E2, но и постави рекорд на трасето.
Състезанието „в облаците“ (Race to the Clouds) от 1987 г. влиза в историята. Дори нещо повече – със супер Audi-то асът доказва, че е в лига, различна от тази на останалия свят на моторния спорт.
Маршрутът на издигащото се на височина 4301 метра Пайкс Пийк в Скалистите планини е само за най-добрите. Той се простира на дължина 19,984 километра и включва 156 завоя без зони за сигурност – сбъркаш ли, отиваш в пропастта. Днес трасето е почти изцяло асфалтирано, но през 1987 г. голяма част от него все още не беше. Едно от най-известните състезания в света се провежда от далечната 1916 г.
Надпреварата е изключително предизвикателство дори за най-големите асове поради редица причини – сред тях са неравното трасе и различният характер на завоите. Към тях се добавя слънцето, което през юни грее много силно от небето в района на Колорадо Спрингс и често заслепява състезателите. Да не говорим за разликата в надморската височина, която трябва да бъде преодоляна от старта до финала. На върха на планината въздухът е толкова разреден, че от 600-те конски сили на Audi S1 Pikes Peak са останали само около 450.
Audi S1 Pikes Peak беше див звяр
И като стана дума за мощност: и без това бруталното Audi S1 E2 за „Пайкс Пийк“ беше още „по-наточено“ от германците. 2,1-литровият 5-цилиндров турбодвигател под предния капак генерираше цели 600 к.с. – при тегло на автомобила само 1000 килограма. Естествено, „бегачката“ разчита на задвижване на четирите колела, инжекцион Bosch и турбокомпресор KKK.
Говори се, че максималната скорост била почти 200 км/ч… по планински път на височина 4000 метра! Максималната скорост обаче не е най-впечатляващият показател: мега Audi-то ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,8 секунди. За сравнение: изтребителят Eurofighter не е много по-бърз – при него същото упражнение отнема 2,4 секунди!
Но това не бива да ви учудва: в крайна сметка, Audi S1 Pikes Peak беше „по-злият“ близнак на автомобила, за който самият Валтер Рьорл беше коментирал: „Ако мислиш, вече си твърде бавен.“
През 1987 г. германският пилот се нуждаеше от 10:47.85 минути, за да изкачи върха с извънземното S1. Рьорл се оказва с 20 секунди по-бърз от победителя предходната година Боби Ънсър. В същия ден, в който Рьорл записва рекорда, със своето Peugeot Ари Ватанен спира хронометъра на 10:54,83 минути.
В момента рекорда вече държи Ромен Дюма, който през 2018 г. покори планината за 7:57.148 минути с електрическия VW ID.R.