Audi Q8 e-tron 55 quattro Sportback: дискретна елегантност под високо напрежение (ТЕСТ)

1306
2023

За да ориентира клиентите си по-добре в света на Q-тата, Audi добави Q8 към името на електрическия SUV e-tron при фейслифта му. Подобно на събратята си с конвенционално задвижване, и този модел може да бъде поръчан във версия Sportback – т.е. като секси SUV-купе. В модификацията с означение „55” то разполага с шеметните 408 к.с. – достъпни само в режим overboost за 30 сек. Дори и да не търсите спиращото дъха ускорение за 5,6 сек, това изискано Audi ще ви впечатли с финеса на движението си. Благодарение на серийното си въздушно  окачване (вече с нови настройки) Q8 e-tron вози сравнително меко – макар и с нископрофилни гуми. А гласът, който любезно ви напомня да не забравите мобилния си телефон при излизане от автомобила, е един от онези фини акценти, подчертаващи премиум характера на големия електромобил.

Хората от Audi са успели да намалят коефициента на аеродинамично съпротивление от 0,24 (преди: 0,26) в Sportback и от 0,27 (преди: 0,28) на стандартния Q8 E-Tron – т.е. „купето“ е по-аеродинамично

При нашия тест постигнахме средна консумация около 25 кВтч на 100 км и успяхме да паднем до 22 при „галене” на десния педал и климатик, включен в режим Еco. Тези стойности са много близки до обявените офицално – 22,3 кВтч/100 км. В реални условия очаквайте малко над 400 км в смесен цикъл (600 км по официални данни).

Изводи за зареждане са разположени и на левия, и на десния преден калник

Q8 55 е-Tron вече разчита на батерия с капацитет 106 кВтч (бруто – 114 кВтч). Това е съществена стъпка напред в сравнение с модификацията преди фейслифта (64/71 кВтч при е-Tron 50 и 86/95 кВтч при е-Tron 55). Освен това при обновяването на SUV-a Audi „освободи“ по-голям процент от капацитета на тяговия акумулатор – докато в миналото клиентите можеха да разчитат на около 90 процента, вече тази стойност е вдигната на 93. А това също играе роля за увеличението на пробега.

Но да не забравяме, че Q8 e-tron разполага и с традиционните за quattro-добродетели, чието значение не е маловажно за българския пазар: наличието на електомотор на всяка ос осигурява двойно задвижване, а в режим allroad можете да повдигнете каросерията с до 8 см благодарение на въздушното окачване. Така няма да се страхувате, че ако излезете на (лек) офроуд, ще ударите батерията, разположена в пода.

Управлението в кокпита е основно посредством тъчскрийнове
Надписът e-tron бива прожектиран на земята при отваряне на вратата

Освен това Q8 55 е-Tron може да бъде зареждано на станции с мощност до 170 кВт, благодарение на което Audi обещава заряд от 10 до 80%, достатъчен за изминаването на около 400 км (по заводски данни), само за 31 минути. Кормилната рейка след фейслифта е с променено предавателно число за по-динамично управление – което е един от многото фактори, гарантиращи удоволствието при шофиране. Сред модификациите по външния вид най-съществени са новата емблема с 2-измерни рингове, интегрирана в дълга лайстна, както и новата структура на предната решетка.

Новата емблема с 2-измерни сиви рингове на черен фон е шикозна, но не се откроява толкова добре – иначе промените в предната част придават на SUV-флагманa по-свежа визия

При Q8 Sportback e-tron Audi сякаш успява да прикрие високото тегло на автомобила в движение, като по този начин значително подобрява динамиката при шофиране. Единственият недостатък са големите 22-цолови джанти, които от една страна създават високи подресорни маси, а от друга – предават по-осезаемо напречните фуги и издатините по асфалта.

Багажникът на Audi Q8 Sportback e-tron побира между 569 и 1637 литра.

Стартовата цена на спортното Q8 e-tron с 340 конски сили е 153 620 лева, a надбавката за модификацията Sportback (а ла купе) е 4487 лева. Тестваната от нас версия Sportback e-tron 55 може да бъде поръчана минимум за 182 126 лева.

Промяната в името се налага преди всичко защото семейството на e-tron в последните години се разраства сериозно

Извод

Audi Q8 Sportback e-tron съчетава качествата на просторен SUV с елегантния силует на купе с четири врати. В комбинация с голямата батерия с модели като този няма да тъгуваме за двигателите с вътрешно горене, на които през 2030 компанията от Инголщат ще каже „сбогом“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв