2023
За да ориентира клиентите си по-добре в света на Q-тата, Audi добави Q8 към името на електрическия SUV e-tron при фейслифта му. Подобно на събратята си с конвенционално задвижване, и този модел може да бъде поръчан във версия Sportback – т.е. като секси SUV-купе. В модификацията с означение „55” то разполага с шеметните 408 к.с. – достъпни само в режим overboost за 30 сек. Дори и да не търсите спиращото дъха ускорение за 5,6 сек, това изискано Audi ще ви впечатли с финеса на движението си. Благодарение на серийното си въздушно окачване (вече с нови настройки) Q8 e-tron вози сравнително меко – макар и с нископрофилни гуми. А гласът, който любезно ви напомня да не забравите мобилния си телефон при излизане от автомобила, е един от онези фини акценти, подчертаващи премиум характера на големия електромобил.
При нашия тест постигнахме средна консумация около 25 кВтч на 100 км и успяхме да паднем до 22 при „галене” на десния педал и климатик, включен в режим Еco. Тези стойности са много близки до обявените офицално – 22,3 кВтч/100 км. В реални условия очаквайте малко над 400 км в смесен цикъл (600 км по официални данни).
Q8 55 е-Tron вече разчита на батерия с капацитет 106 кВтч (бруто – 114 кВтч). Това е съществена стъпка напред в сравнение с модификацията преди фейслифта (64/71 кВтч при е-Tron 50 и 86/95 кВтч при е-Tron 55). Освен това при обновяването на SUV-a Audi „освободи“ по-голям процент от капацитета на тяговия акумулатор – докато в миналото клиентите можеха да разчитат на около 90 процента, вече тази стойност е вдигната на 93. А това също играе роля за увеличението на пробега.
Но да не забравяме, че Q8 e-tron разполага и с традиционните за quattro-добродетели, чието значение не е маловажно за българския пазар: наличието на електомотор на всяка ос осигурява двойно задвижване, а в режим allroad можете да повдигнете каросерията с до 8 см благодарение на въздушното окачване. Така няма да се страхувате, че ако излезете на (лек) офроуд, ще ударите батерията, разположена в пода.
Освен това Q8 55 е-Tron може да бъде зареждано на станции с мощност до 170 кВт, благодарение на което Audi обещава заряд от 10 до 80%, достатъчен за изминаването на около 400 км (по заводски данни), само за 31 минути. Кормилната рейка след фейслифта е с променено предавателно число за по-динамично управление – което е един от многото фактори, гарантиращи удоволствието при шофиране. Сред модификациите по външния вид най-съществени са новата емблема с 2-измерни рингове, интегрирана в дълга лайстна, както и новата структура на предната решетка.
При Q8 Sportback e-tron Audi сякаш успява да прикрие високото тегло на автомобила в движение, като по този начин значително подобрява динамиката при шофиране. Единственият недостатък са големите 22-цолови джанти, които от една страна създават високи подресорни маси, а от друга – предават по-осезаемо напречните фуги и издатините по асфалта.
Стартовата цена на спортното Q8 e-tron с 340 конски сили е 153 620 лева, a надбавката за модификацията Sportback (а ла купе) е 4487 лева. Тестваната от нас версия Sportback e-tron 55 може да бъде поръчана минимум за 182 126 лева.
Извод
Audi Q8 Sportback e-tron съчетава качествата на просторен SUV с елегантния силует на купе с четири врати. В комбинация с голямата батерия с модели като този няма да тъгуваме за двигателите с вътрешно горене, на които през 2030 компанията от Инголщат ще каже „сбогом“.