Audi Q7 V12 TDI: моделът с най-мощния сериен дизел в историята

1904
2024

До ден-днешен Audi Q7 V12 TDI остава най-мощният дизелов лек автомобил в историята. Неговият 12-цилиндров двигател генерира 500 к.с. и 1000 Нм. Някога луксозният SUV струваше над 260.000 лева, но днес вече е далеч по-достъпен!

„С брутален рев, който няма нищо общо нито с традиционен дизел, нито с изискания саунд на 12 цилиндъра, двигателят сякаш иска да направи на парчета гумите – и ви кара да се плашите за полуоските“, пише колегата Томас Рьонберг в своя тест на Q7 V12 TDI от 2008 г. Всеки, който би искал сам да изпита тази необуздана мощ, ще остане приятно изненадан, когато потърси Q7 на пазара на употребявани автомобили… поне на първо четене.

Германската автокъща J.Krause Automobile предлага Audi Q7 V12 TDI от 2012 г. за 23.800 евро (ок. 47.600 лева) – но естествено, покупната цена е само началото. Дали офертата е изгодна или SUV-ът е каца без дъно?

V12 TDI и в R8

Но нека се върнем назад в историята: в края на 2008 г. Audi представя рекордьора Q7 V12 TDI. Под ръководството на quattro GmbH е разработен SUV, какъвто до момента светът не е виждал. За база е използвано първото поколение Audi Q7 (4L), в което е „имплантиран“ гигантски 12-цилиндров дизел, какъвто хората от Audi преди това са тествали в R8 с добавката Le Mans към името. Дизеловият спортен модел така и не стига до серийно производство, за разлика от ултрапотентното Q7, на което е дадена зелена светлина.

За съжаление, Audi R8 Le Mans с V12 TDI така и не влезе в серийно производство – а за него беше предвиден същият двигател като при Q7 V12 TDI.

Компанията с централа в Инголщат твърде скромно рекламира Q7 като „големия Performance SUV на Audi“, макар че по-точно би било да го нарече „автомобил с висока проходимост с въртящия момент на локомотив и мощността на спортен автомобил“. Oтвън специалната версия е разпознаваема по новите дневни светлини с 12 светодиода и Singleframe радиаторната решетка с вертикални ламели, както и със защитата за долната част от неръждаема стомана – но истинският акцент, разбира се, е двигателят.

500 к.с. и 1000 Нм

Макар че е познат като 6-литров, на практика V12-моторът е 5,9 (5934 куб.см). Но нека не бъдем толкова пунктуални, все пак става въпрос за характеристиките на най-мощния и до ден-днешен дизел в сериен автомобил. 500 к.с. и 1000 Нм са разтърсващи показатели дори и в наши дни. Освен това, типично за дизел, максималният въртящ момент е достъпен от много ниски обороти – едва 1750. Предаването на бруталната тяга към колелата се осъществява чрез 6-степенна автоматична трансмисия Tiptronic.

Двете овални ауспухови тръби издават най-мощния сериен дизел в света. 21-цоловите джанти са били опция дори за топмодела.

Въпреки собственото си тегло от 2,6 до 2,7 тона (в зависимост от оборудването), Q7 се изстрелва от 0 до 100 км/ч само за 5,5 секунди, а максималната му скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Без този изкуствено наложен лимит SUV-ът със сигурност би могъл да вдигне повече. За да може колосът да спира безопасно дори при много високи скорости, компанията от Инголщат решава да оборудва серийно топмодела с гигантски керамични спирачки.

При такива технологии не е изненада, че базовата цена на машината е 130.600 евро (ок. 261.000 лева). Само за сравнение: преди 16 години Q7 3.0 TDI излизаше от шоурума за около 50.000 евро (100.000 лева). Q7 V12 TDI беше в гамата на марката от 2008 до 2012 г., но не се знае колко клиенти са избрали най-мощния дизел в света.

При всички положения титанът не се среща често на пазара за употребявани автомобили. В германския град Щаде, разположен в провинция Долна Саксония, се предлага въпросното Q7 V12 TDI в металик Daytona Grey. Автомобилът е от 2012 – последната година на производство. Пробегът не е малък – 276.084 километра. Освен това по всички личи, че става въпрос за реимпорт към Германия.

Над 276 000 километра са оставили своя отпечатък върху интериора. Въпреки това във вътрешното пространство не личат тежки поражения.

С оглед на пробега, това Q7 в оригинално състояние изглежда повече от прилично на снимките. Отвън няма видими следи от употреба, но в интериора километрите тук-там си личат. Например, кожата е поизносена, а декоративните лайстни също демонстрират признаци на износване.

Q7 обаче компенсира всичко това с богатото си оборудване. Много иначе скъпи екстри са стандартни за топмодела – например керамичните спирачки, които са стрували над 16.000 лева допълнително при модификацията 4.2 TDI.

Цена на SUV-a като нов – 290.000 лева

Освен това първият собственик е заложил на екстри като 21-цолови джанти, камера за заден ход, 7 места (рядкост при V12), алкантара на тавана, комфортни седалки с климатизация, 4-зонов автоматичен климатик и много други. Така някогашната базова цена се вдига от 270.000 лева (за моделна година 2011) до малко под 290.000 лева.

За третия ред седалки първият собственик е доплатил над 2000 лева – а тази екстра е рядкост за V12 TDI.

Около 12 години по-късно Q7 V12 TDI си търси нов собственик само срещу 23 800 евро (ок.47.600 лева), което съответства на астрономическата загуба на стойност от около 240.000 лева. Естествено, причината за това е проста: покупната цена е само началото.

Без съмнение поддръжката на подобен чудовищен SUV е доста скъпа. Въпреки че двигателят има славата на доста солиден, неговата надеждност зависи сериозно от това как предишните собственици са се отнасяли към него. Ако някой от турбокомпресорите се счупи, ще трябва да бъде демонтиран целият мотор. Резервните керамични спирачни дискове са невероятно скъпи. Но дори и нищо да не се повреди, данъците, застраховките и дизеловото гориво пак ще ви излязат доста. Ето защо трябва да добре да си направите сметката, преди да си купите Audi Q7 V12 TDI. Но ако поемете този риск, ще получите един от най-очарователните двигатели на всички времена. Именно това превръща Q7 V12 TDI в автомобил мечта.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин