Audi Q3 Sportback: леле какъв гръб си направил!


6
ное.
2019

Да започнем с това, което той няма. Например името Q4. Именно така би трябвало да се казва купе версията на Q3. Audi успя да се пребори с Alfa Romeo и след тежка битка да купи правата върху името (заедно с oзначението Q2). И тогава дойде eлектрическата мобилност – и догодина Q4 ще стане е-tron. И тъй като при SUV-купе веднага изниква въпросът за мястото за главите отзад, веднага отговаряме – да, пространството нагоре е по-малко, отколкото при стандартното Q3, а максималният обем на багажника е със 125 л по-малък (сега – 1400 литра).

Но всъщност драма няма – първо, защото при вдигнати седалки багажникът предлага повече от приличния обем от 530 л, и второ – тъй като с оглед на убийствения дизайн мястото далеч не е толкова ограничено. Пасажери с ръст до 1,85 м няма да имат проблеми да се наместят.

Както обикновено: предницата ни е позната от стандартното Q3, както и добре подреденият кокпит. Управлението на климатика с бутони е по-добро, отколкото при А6 с тъчпанел

Така хората от Audi са успяли да направят много приятно купе в класа на компактните SUV-ове. Спортните пропорции и изчистената задница правят Q3 Sportback да изглежда значително „по-остър“ отзад в сравнение с Mercedes GLC Coupé или BMW X4.

SPORTBACK ОТГОВАРЯ ИДЕАЛНО НА ИМЕТО СИ

Сега остава въпросът откъде идва името Q3 Sportback. В концерна VW са известни с рационалните си решения. Така например на някогашния шеф на Skoda Винфрийд Валанд при Rapid му дойде идеята да нарече хечбека Spaceback – тъй като в компактния модел багажният обем достига до 1381 л.

Днес Валанд (a и Rapid) e история за Skoda, също както и всички други ръководни кадри от онова време. И сега се питаме – дали новите мениджъри в Audi около шефа Брам Шот са се заели със същата сериозност при кръщаването на Q3 Sportback?

Твърдо „да“! Действително в Audi са успели да открият перфектната настройка на двигател/окачване. И явно са чели внимателно отзивите ни, тъй като в последните месеци доста критикувахме настройките и забавените реакции при подаване на газ в сертифицираните по RDE автомобили. При Q3 Sportback се усеща подобрение. В интерес на истината, „замотаването“ при сработването на (дизеловия) мотор, Start-Stop системата и DSG-трансмисията е останало. Но докато преди сякаш трябваше да преброим от 1 до 3, преди автомобилът да „поеме“, сега сякаш изминава само миг – и машината се изстрелва устремно. При това дори когато под предния капак работи „малкият“ бензинов мотор със 150 к.с.

1,5-литровият турбоагрегат във версията 35 TFSI e част от система тип „мек“ хибрид. Тук електрическата система ще бъде 48-волтова – също като при следващия Golf, който трябва да се появи към края на годината. Електрическата тяга помага с до 9 кВт при потегляне, т.е. точно в момента, към който са насочени нашите критики. Освен това от Audi са измислили нещо много добро: в спряло положение двигателят стартира дори при натиснат спирачен педал, щом автомобилът отпред потегли. Това спестява онези милисекунди, които „губим“ при светване на зеления сигнал на светофара.

Oбемът на багажника е 450 л – колкото в обикновеното Q3. При сгънати седалки обаче максималната вместимост е със 125 л по-малка

Но и при по-високи скорости задвижваният с ремък стартер-генератор „изглажда дупките“ с липсата на достатъчно въртящ момент. А и често дава почивка на двигателя с вътрешно горене. Така освен порядъчна динамика автомобилът демонстрира и по-нисък с до 0,4 л на 100 км разход.

Освен представения „мек“ хибрид са предлагани и дизел със 150 к.с. (достатъчно мощен) и 190 к.с. (порядъчно пъргав), както и бензиновата топмоторизация с 230 „коня“, която изстрелва автомобила за 6,5 сек от 0 до 100 км/ч, гарантира максимална скорост от 233 км/ч и въпреки това се задоволява с под 8 л на 100 км. Същински характеристики на хотхеч!

Окачването отговаря на динамиката, която двигателите предлагат. И базовите версии с предно задвижване демонстрират учудващо добро сцепление дори с базовите 17-цолови колела (опционално има до 20-цолови). Серийно е и т.нар. „прогресивно кормилно управление“, което намалява сервоподпомагането с увеличение на скоростта. А това създава чувство за директно и спортно управление, на което идеално пасва стегнатото, но не и прекалено твърдо окачване.

За SUV-купе от подобен калибър мястото отзад си е направо щедро

Дотук всичко е супер. Остана да погледнем цените. Те стартират от 72 000 лева (изчислено по данни за Германия) – т.е. с около 3000 лева повече спрямо стандартното Q3. A кога Sportback ще започне да се продава? В късната есен… или казано с други думи – в Q4.

ИЗВОД

Да си призная, SUV-купетата не са любимата ми категория автомобил. Висока кола с нисък покрив? Малко безмислено. Но след като покарах Q3 Sportback, си промених мнението. Защото моделът изглежда много добре и доставя истинско удоволствие без да губи почти нищо от практичните си таланти.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >