2024
12 цилиндъра, 500 к.с. и разточително богато оборудване: като ново това Audi A8 е струвало около 340.000 лева. Днес обаче цената на луксозната лимузина вече е паднала до тази на Golf!
Audi A8 е аутсайдер. Aко го сравним с учениците, които играят футбол в двора, той щеше да излиза на терена малко преди края на мача, защото другите бяха по-популярни. В случая с A8 „другите“ са BMW Серия 7 и Mercedes S-класа. По-слабите продажби на A8 обаче далеч не означаваха, че то е по-лошо от конкурентите си – а напротив, точно обратното!
Докато първото поколение на Audi A8 (D2) вече има статус на йънгтаймер, а добре поддържани екземпляри от луксозния седан с алуминиева каросерия вече почти не се срещат, по автокъщите има изобилие от машини от втората и третата генерация на модела – при това на доста изгодни цени.
A8 D4 от 2010 г.
A8 номер три носи обозначението D4 и излезе на пазара през 2010 г. Със своите 5,14 метра то е с 8 сантиметра по-дълго от своя предшественик и като всички A8 до този момент, разполага с алуминиева каросерия. За клиентите, на които „нормалната“ версия на A8 не беше достатъчна, Audi предлагаше възможността да поръчат лимузината в изпълнението L с дължина 5,27 метра – естествено, срещу сериозно доплащане. През 2013 г. Audi представи лек фейслифт на A8, който можеше да се разпознае преди всичко по „изтегления“ ръб на фаровете (опционално – с матрична LED-технология). Освен това Singleframe радиаторната решетка беше ревизирана и получи нови хромирани лайстни.
W12 с реални 6,3 литра работен обем
Германските клиенти предпочитаха предимно шест- и осемцилиндровите дизелови двигатели за A8, но както е типично за луксозния клас, се предлагаше и огромен бензинов мотор – за истински престиж. Става въпрос за 6,3-литровия W12, който се предлагаше от 2011 до 2017 г. Машината с 12 „гърла“ и реален работен обем от 6,3 литра (6299 куб.см) беше избрана от Audi, за да се конкурира топверсията на А8 с BMW 760Li и Mercedes S 600. Агрегатът генерира 500 к.с. и 625 Нм, които се предават към четирите задвижващи колела чрез 8-степенна автоматична скоростна кутия.

Благодарение на алуминиевата си каросерия, A8 не беше толкова тежко като конкурентите си, но все пак не беше леко. Теглото на A8 W12, което се предлагаше само в дълга база, е около 2150 килограма. Въпреки това A8 ускорява от 0 до 100 км/ч само за 4,6 секунди – а максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч.
Но A8 W12 не е проектиран за бързо каране, за почитателите на високите скорости има S8. При A8 W12 всичко е проектирано за максимален лукс и комфорт – а това струва пари! През 2011 г. базовата цена на топмодификацията е била 274.000 лева. А тя неусетно може да надхвърли 400 хиляди, ако не пестите от екстри.
Както е добре известно, загубата на стойност е най-голяма в класа на луксозните лимузини – именно поради тази причина смелите купувачи на употребявани автомобили понякога могат да сключат невероятно изгодни (поне на пръв поглед) сделки. Но не забравяйте: покупната цена е само началото!
Автокъщата „Autohaus Klann GmbH” в Берлин предлага Audi A8 W12, което изкушава със сравнително ниска цена. Черното Audi е с първа регистрация от март 2011 г. и за 13 години е навъртяло само 126.820 километра, което отговаря на годишен пробег под 10 000 километра.
Втора ръка на 126 000 километра
Според информация към обявата, двамата предишни собственици на автомобила са били изключително грижовни към своето A8. В голяма степен това твърдение подкрепят и снимките към обявата, на които по автомобила не личат абсолютно никакви дефекти. Лошо впечатление обаче правят гумите Imperial, монтирани на предната ос – за автомобил в този ценови диапазон би следвало да бъдат избрани гуми от реномиран бранд… каквито всъщност са монтирани отзад! Да не говорим, че quattro-то заслужава четири еднакви!

От друга страна, положително е, че в сервизната книжка са отбелязани девет обслужвания в официални дилъри на Audi. Техническото състояние на A8 било безупречно, но естествено, кандидат-купувачите неминуемо би следвало да го проверят с тестово шофиране. Като цяло W12, има славата на доста надежден, както и 8-степенната автоматична скоростна кутия. Ако обаче един от двата основни компонента по задвижването създава проблеми, очаквайте доста скъп ремонт!
Също така в нередки случаи комфортни функции „стачкуват“. Отделете си достатъчно време и изпробвайте всичко, защото в това A8 има мноооого екстри. Ето само някои от тях: 20-цолови джанти, 2-компонентен панорамен покрив, Softclose, обдухване на седалките, функция за масаж, индивидуални задни седалки с функция за почивка, Rear Seat Entertainment, печка, High-End аудиосистема Bang & Olufsen , асистент за нощно виждане, голям пакет асистиращи системи и много други.
Цена като ново – над 340.000 лева
Към базовата цена от 274.000 лева са добавени около 70.000 лева за екстри, което вдига стойността на автомобила до около 340.000 лева.

13 години и 126.000 километра по-късно A8 вече струва 70.000 лева – толкова вече излизат по-добре оборудваните модификации на Golf 8. Но както вече споменахме, мераклиите би трябвало да си подготвят резерв от солидни суми за всякакви ремонти. При това дори лимузината да не се чупи, разходите за поддръжка са все още на ниво луксозен клас дори след 13 години.
Но все пак говорим за автомобилен аутсайдер с монументален 12-цилиндров задвижващ агрегат. А именно аутсайдерите често поднасят изненади – и то не само във футбола, но и на пазара за употребявани коли!