Audi е наясно с малките автомобили. От богатия инвентар на марката са перлите на малкото изкуство като DKW Junior и NSU Prinz от50-те и 60-те години. През 70-те на пазара се появява и Audi 50, през 1999 г. А2, а следващият „мъник” е А1.
Неговият „любим дядо” от 1974 г. е Audi 50. С него (и с модел 80) Audi преоткри себе си наново, излизайки от затвореното светоусещане на 60-те години и еснафските модели 75 и 100 и навлизайки в нова и светла епоха. 50 тежи невероятните 720 кг, а един напречно разположен двигател с 50 и с 60 к.с. задвижва предните колела. Моделът има радикално ръбест и оползотворяващ пространството дизайн на Bertone с много стъкло (следователно отличен обзор), а новост е хечбек задницата с капак. Автомобилът обаче в никакъв случай няма претенции за премиум – просто това понятие все още не бе познато. Audi правеха средностатистически автомобили, подходящи за служители на средно ниво, които искаха да бъдат прогресивни с новия дух на марката. Най-премиум елементът във вътрешното пространство на 50 бе имитацията на дървен материал на арматурното табло. Като част от лукса се считаха лампата за четене, сенник отдясно и уредба за миене на чистачките с крачно задействане на гумено уплътнение във формата на жаба до педала на съединителя. Подглавници, дясно странично огледало, автоматични предпазни колани и сервоспирачка се предлагаха единствено срещу доплащане. Доста постно.
Това обаче бе германската версия на Mini, управляваше се отлично и омайваше главите не само на младото поколение. Лошо развиващата се тогава дъщерна фирма на Audi Volkswagen също усети талантите на малкия модел, присвои го и го превърна в своя първи модерен малък автомобил. Под името Polo той заедно с Passat (също копиран от Audi) и Golf се оказа спасението за концерна. Производството на Audi 50 спира през 1978 г. тъй като почти не се различава от произвеждания от VW Polo.
При А1 положението е различно. Моделът доста се различава от Polo – въпреки, че под капака е техниката на по-евтиния с 1500 евро автомобил от Волфсбург, но архитектурата на А1 е по-сложна и по-скъпа. Висококачествени материали и сложни форми като тази на предния и задния капак, комплексните фарове и задни светлини са скъпи, но пък изглеждат добре. Стигаме обаче до истинската същност на нещата и съобщаваме за окончателния край на автомобилните разработки? Уликите идват от пиара на Audi, който показва като кулминация на А1 на любопитния журналист декоративната лайстна в дръжката на вратата, след това лакираните вентилационни дюзи на арматурното табло (уосаби-зелено) и лакирания в различен цвят покрив на автомобила.
„А-ха”, мисли си смутен журналистът, „тези нямат ли други проблеми или инженерите на Audi са достигнали до крайната точка на амбициите си?” Все пак слоганът на Audi е „напредък чрез техника”.
При А1 напредъкът се осъществява чрез стил или наричан днес повече стайлинг. За размисъл ви давам един цитат на американския писател Робърт Пирсиг: „Стилизирани автомобили и стилизирани двигатели на лодки и стилизирани пишещи машини и стилизирани дрехи. Стилизирани хладилници пълни със стилизирани хранителни продукти в стилизирани кухни на стилизирани къщи. Стилизирани пластмасови играчки за стилизирани деца… Стилът ни нервира невероятно много.”
Новото Audi иска да бъде преди всичко следното: стилно и шикозно. Къде обаче остана техническата субстанция, визия, която винаги е придвижва;а марката напред? Да не би причината да е в това, че шефът на Audi вече не е инженер, а икономист? За Audi стилът стана по-важен от всичко останало. От гледна точка на напредък в техниката при А1 няма кой знае какво за изтъкване, дори напротив: има даже крачка назад.
При Audi днес се концентрират в поставките с форма на лодка и вентилационните дюзи с дизайн на джет. Фирмата се занимаваше с вентилационни отвори на арматурното табло още през 1974 г. с модела 50. Те бяха отварящи се нагоре и затварящи се надолу, с черен цвят вместо днешния уосаби-зелен при А1. Днес в проспекта на Audi пред „черен” щеше вероятно да има някоя друга дума с подсилващ характер.
Е, времената се менят, а ние няма да се вайкаме – все пак всичко стана по-добро, по-сочно и по-култивирано. Тъй като докато малката същност на Audi 50 веднага придава усещането за нещо по-скоро незначително у водача, въпреки сравнително малките си размери А1 е гордо, също както и неговия собственик.
Концентрацията на Audi върху стила се дължи на промяната в обществото. Разсейваните от голям брой вълнуващи алтернативи млади купувачи вместо техническа компетентност предпочитат да поддържат техническа некомпетентност, тъй като автомобилите функционират отлично и сами и са адски лесни за обслужване. Младото поколение предпочита да се съсредоточи върху своите iPod, iPad и т.н и от водач с поглед върху нещата се е превърнало в технически незаинтересован потребител.
Днес младите хора използват капацитета на мозъка си за други неща. Например за приложението за iPhone Audi A1 Beat Driver, което се отличава с покъртителна баналност. Или за да се регистрират във Facebook в клубове на Audi и да пускат филмчета в You Tube. Това се нарича вирален маркетинг, тъй като се загнездва като вирус в интернет.
Въпреки тази странна придружаваща мелодия на А1, при Audi едно нещо си остава постарому и радва както младите, така и по-възрастните: модерната кола се управлява отлично, тъй като техниката – дори и да е от Polo – има качества.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ: Audi A1
4-цилиндров, турбомотор; 2 клапана на цилиндър; работен обем на двигателя 1197 см3; мощност 63 кВт (85 к.с.) при 4800 об./мин.; максимален въртящ момент 160 Нм при 1500 об./мин.; 0-100 км/ч за 11,7 сек.; максимална скорост 180 км/ч; разход на гориво 5,1 л/100 км; CO2 118 г/км
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ: Audi 50
4-цилиндров мотор; 2 клапана на цилиндър; работен обем на двигателя 1093 см3; мощност 37 кВт (50 к.с.) при 5800 об./мин.; максимален въртящ момент 76 Нм при 3500 об./мин.; 0-100 км/ч за 18,0 сек.; максимална скорост 142 км/ч; разход на гориво 9,0 л/100 км; CO2 213 г/км
ИЗВОД
Audi 50 бе голям проект – от тогавашна гледна точка. Моделът бе малък, лек и евтин – истински „народен автомобил” и затова Volkswagen го присвоиха и го превърнаха в бестселър като Polo. На базата на актуалното Polo концернът изпраща на пазара А1, като за първи път след иновационния, но неуспешен модел А2, прави опити в този сегмент. Въпреки еднаквата техника стилният дизайн и високото качество на малкия автомобил от Инголщадт го диференцират от неговия събрат от Волфсбург. Както разбира се и премиум-добавката в цената. Онова, което липсва на А1 е напредъкът чрез техника. В технологично отношение моделът не полага модни тенденции.