2022
Mercedes-Benz не се е превърнал в синоним на автомобилното съвършенство чрез състезания с картинг, нито пък Rolls-Royce е изградил своя имидж, като е усъвършенствал пластмасовия фурнир за арматурното табло. Неоспоримият авторитет на тези фирми се гради търпение и тънък баланс между традиция и иновации, както и овладяване до съвършенство на премерения риск в точното време. Точно това се случва и с Audi от момента, в който фирмата започва да предлага на американския пазар своя 5-цилиндров модел с директно впръскване и неудържима мощ, тоест дава най-доброто от себе си – Audi 5000. Автомобилът съчетава изобилие от прецизни технологии, американско ниво на комфорт и отлична надеждност, а следващият логичен ход за затвърждаване на добрите пазарни позиции е въвеждането на турбокомпресор. Системата на KKK изпомпва налягането във всмукателния колектор до максимум 0,6 бара (8,7 psi), увеличавайки конските сили с около 30 процента. Въртящият момент нараства с 26 процента, в резултат на което амбициозният 5-цилиндров двигател се представя не по-зле от среден като обем V8.
Първоначално Audi 5000 Turbo идва в Америка само с автоматик, което значи, че са положени значителни усилия, за да се гарантира, че въртящият момент няма да бъде погълнат от „гладната“ хидравлика на трансмисията. Тук предавателните числа всъщност са същите като тези, използвани при атмосферния двигател на Audi, но две други променливи са коригирани – преобразувателят на въртящия момент и съотношението на крайното предаване, което е леко повишено от 3,90:1 на 3,73:1, за да се възползва от допълнителния въртящ момент от турбокомпресора. Всичко това превръща сънливия седан в амбициозен магистрален боец.
Настойчивият порив на 130-те конски сили изтласква автомобила за десет секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната скорост достига 178 км/ч. Електронната система за управление на двигателя включва детонационен сензор, който осигурява оптимален момент на запалване. Това намалява склонността на двигателя към детонация и позволява голяма свобода на избор при зареждане с гориво. Междинното охлаждане (каквото по същото време се предлага и от Volvo) намалява температурата на засмукания сгъстен въздух с цели 90 градуса, увеличавайки неговата плътност и повишавайки мощността на двигателя до 140 конски сили. Управлението е превъзходно, а спирането е сигурно и предвидимо.
Всичко в Audi 5000 Turbo изглежда логично и добре проектирано. Той се превръща в нарицателен пример за първокласна технология, по която другите често се приравняват. Audi 5000 дори е използван като образец в процеса на проектиране на Pontiac STE, както и при разработката на Dodge 600ES. Не е чудно, че през 80-те години колата печели овации по целия свят… В САЩ обаче нещата изведнъж излизат от контрол. В този период много клиенти започват да се оплакват от внезапно и спонтанно ускоряване на моделите с автоматична скоростна кутия, като част от случаите завършват фатално. Първоначалните обвинения за производствен дефект са напълно опровергани, но раздуханите от медиите инциденти сериозно накърняват имиджа на Audi 5000. Докато през 1984 г. продажбите на Audi в САЩ възлизат на 74 000 броя, което е скок с 48 процента, през 1991 г. те се сриват до 12 000, а две години по-късно марката почти изцяло се оттегля от американския пазар.