Audi 100 Avant: автомобилът на моя живот

Осем инцидента, четири тотални щети. Разходи общо 213 337 лева. Равносметката след 31 години с Audi 100

1903
2018

ЗА МАЛКО. Първото пътуване на Audi за малко да се превърне в последно. Вечерта на 12 август 1986 година Мартин Шерцингер пътувал няколко пъти от родното си място Зинген на Боденското езеро към близката „детелина“ на магистралата и обратно. Той току-що бил купил новото си Audi 100 Avant от дилъра. Единствената цел на тези разходки: да навърти първите 500 километра до задължителната първа смяна на маслото. Защото на следващия ден заминавал на почивка в Италия. Внезапно пред Audi-то в движението се включил друг автомобил и го засякъл – Шерцингер успял да предотврати сблъсъка само благодарение на рязкото спиране и на добрите си реакции. Това било началото на една връзка, която продължава и до днес.

1986: ПЪРВАТА ПОЧИВКА
Къмпинг в Гаргано, Италия. Синът Матиас е на 2 години, а Audi-то е само на няколко дни.

Три десетилетия и над 400 000 километра по-късно Audi 100 изглежда почти толкова добре, колкото и навремето през август 1986 година. Лаковото покритие Tizianrot Metallic с цвят на червило блести. Ръжда? Абсолютно никаква. Цялата история със старото Audi е уникална: собственикът му си е водил старателни записки още от първия ден за всички разходи, свързани с автомобила. Самата покупка, застраховки, данъци, технически прегледи, ремонти – всяка марка, а от 2002 година и всяко евро са документирани прецизно в два малки червени тефтера. Дотук Аudi-то му е струвало 213 337,52 лева – или около 50 стотинки на километър. Но ако очаквате някакъв счетоводител, който пази вкъщи всички сметки в папки, ще останете разочаровани. За Шерцингер това било нещо като дългосрочен експеримент, а не желание за пълен контрол. „Идеята за тези записки дойде по-рано, при едно VW Polo – казва Шерцингер. – Купих го за 10 300 марки и след 100 000 километра по продадох за 8300. Никакви ремонти. Това беше един много изгоден автомобил.“

1987: ЗИМЕН КЪМПИНГ в Шварцвалд. Понякога в големия багажник на Avant превозвали и багажа на приятелски семейства.

Загубата на стойност при Audi-то вече не играе никаква роля, цената му от 33 000 германски марки се разпределя във вече 31 години.
Първото семейно пътуване започнало на 13 август и го отвело в Гаргано, „шпората“ на италианския ботуш. Отзад била закачена каравана Wilk, минали 1100 километра „на екс“ през Алпите, и то не през тунела Готар, а през прохода. „Шофирането по планински проходи е моята страст – казва Шерцингер, – а бензиновият двигател с мощност 90 к.с. видя доста зор, автомобилът бе пълен с багаж и теглеше каравана.“ На борда се возели съпругата му и синът Матиас, тогава на 2 години.

1991: НАЙ-ДАЛЕЧНОТО ПЪТУВАНЕ
С Hovercraft през Ламанша до най-северната точка на Шотландия. За 4 седмици Audi-то навъртяло 5500 километра.

Матиас пораснал и още като младеж участвал в ритуала по интензивни грижи за Audi-то, който се провеждал два пъти годишно: измиване на ръка и консервация на лаковото покритие „дори и в най-дребните ъгълчета“. Въпреки това ръждата се появила на някои невралгични места: задният капак и престилка не са поцинковани, същото важи и за предния калник, закупен след инцидент. Като стана дума за инцидентите: от 1986 година ламарините са пострадали общо 8 пъти, най-често драскотини и вдлъбнатини. Но два пъти оферираните цени на ремонтите от над 2000 лева са означавали икономическа тотална щета. И двата пъти експериментът за малко да завърши преждевременно поради по-тежки инциденти – през 2008 и 2015 година. Но Audi-то било спасено от неуморния труд на Матиас, който междувременно завършил обучението си за автомонтьор. Шерцингер откривал в интернет изгодни автомобили „донори“, единия от тях дори в същите цветове отвътре и отвън. А частите, които в момента не били нужни, били складирани на тавана.

1999: МАТИАС (15) сменя маслото на двигателя. Младежът е израснал с този автомобил. По-късно, като автомонтьор, той поема изцяло ремонтите.

През дългия си живот комбито обиколило цяла Европа, от Шотландия до Южна Италия. И допреди две години винаги теглейки каравана. Но днес съпрузите предпочитат да почиват във вили. „Освен това без каравана стигате до целта си много по-бързо“, казва Шерцингер.

След 31 години лаковото покритие и ламарините на Audi-то изглеждат като нови. Сега целта на собственика е да възстанови и интериора. „Дори и ако не може да се каже, че го обичам – това Audi се превърна в член на семейството“, казва Шерцингер. Така че експериментът продължава.

 

2008
ПЪРВАТА ТОТАЛНА ЩЕТА…
Калникът, предният капак и надлъжната греда са смачкани: разходите по ремонта превишават стойността на автомобила.
…И ВЪЗКРЪСВАНЕТО
Усилията на Матиас спасяват Audi-то. Разходите по ремонта са само 3000 лева, включително закупуването на автомобил „донор“.

2012: АЛПИЙСКИТЕ ПРОХОДИ са страстта на семейство Шерцингер. На снимката: проходът Флюела

2015: КРАЯТ? НЕ, ЕДНО НОВО НАЧАЛО!
На 30-ата си година Audi-то е ударено от камион. Ремонтът се превръща в тотална реставрация. Благодарение на доброто състояние една година по-късно то получава регистрационен номер за исторически автомобил.

2017: РАВНОСМЕТКАТА
Мартин Шерцингер тегли чертата. Цената на един километър е около 50 стотинки въпреки евтините ремонти със собствени сили.

AUDI-ТО В ДЕТАЙЛИ

Пластмаса: дори и без дисплей на навигационна система и въздушни възглавници кокпитът изглежда модерен и днес

Място за спане: при разходките огромният багажник понякога е замествал хотелската стая

Склад под покрива: на тавана се съхраняват ламарини и резервни части за Audi-то

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин