Audi ще спре производството на Q2 и А1, до 1000 дни новите модели ще са само на ток

1601
2023

Времето тече неусетно: само след 1000 дни Audi вече няма да лансира нови модели с двигател на вътрешно горене на пазара – поне в Европа. Амбициозният план на компанията предвижда само електромобили след 2026 г., но всички пуснати дотогава дизелови и бензинови модификации ще продължат да се продават – вероятно до 2035 г., когато ЕС им „врътне кранчето“ със забраната за ДВГ.

В интерес на истината, Audi няма да се сбогува само със задвижването на фосилни горива – но и със стартовите си модели A1 и Q2. Компанията от Инголщат иска да се концентрира върху това, което може да прави най-добре – а именно премиум автомобили, които биха могли да бъдат лидери в своите сегменти. Ето защо дериватът с гени на Polo, чиито продажби са доста слаби, ще бъде изпратен в историята.

Ново поколение Q3 – вероятно през 2025

Така в бъдеще A3 и Q3 ще бъдат базовите модели на Audi. Четвъртото поколение на компактния модел е на пазара от 2020 г., а наследникът му е планиран най-късно за 2027 г.

Audi обаче иска да пусне електрическата версия на A3 година по-рано, през 2026 г. Тя трябва да бъде предлагана паралелно с модификациите на двигател с вътрешно горене. Въпреки това планираната нова електрическа архитектура на Volkswagen Group – Scalable Systems Platform (SSP), няма да бъде готова навреме. Новата база може да се очаква най-рано през 2028 г., може би дори през 2030 г.

Ето защо следващото A3 ще използва модифицирана версия на MEB, върху която „стъпват“ моделите ID от Волфсбург, Audi Q4 e-tron и др. Актуалното Q3 е на конвейера от 2018 г. – така че ще бъде готово за наследник през 2025 г. – последната година, в която компанията с централа в Инголщат ще пуска нови модели с конвенционално задвижване.

Конвенционални задвижвания също не са изключени

И какво, Audi се насочва към ново поколение двигатели с вътрешно горене? Не е изключено! Базата е налице, концернът майка VW ще пусне следващата генерация на донора на техниката Tiguan през 2024 г. с бензинови и дизелови двигатели. Audi ще се възползва от него, като ще разчита и на двигателите от голямата група, 2-литров дизел и 1,5-литров бензинов, вероятно и задвижване plug-in хибрид. Но компанията с централа в Инголщат трябва да работи паралелно и върху електрическа версия.

Audi ще подготови по-достъпен електрически SUV от Q4 e-tron

Дългият почти 4,60 метра Q4 e-tron е малко голям за базов електрически SUV – по-добро решение би бил Q3 e-tron с дължина малко под 4,5 метра и цена под 100 000 лева. Особено с оглед на факта, че пазарът на електромобили ще се разраства през следващите години, а хората от Инголщат искат да си осигурят (голям) дял в този сегмент възможно най-бързо.

Новият електрически Q3 може да използва Evo-вариант на платформата MEB

Именно тук се проявява съществено предимство, което Audi има като част от концерна Volkswagen Group: както при версията на двигател с вътрешно горене, Audi ще може да използва неограничен брой компоненти и за електрическия Q3 от компанията майка. Докато Q4 все още стъпва на първото поколение на електрическата платформа, Q3 на ток, подобно на A3, ще използва Evo-варианта на платформата за база.

Платформата, която ще глътне милиардни инвестиции, ще разчита на нови батерии за по-голям пробег и ще позволи по-кратко време за зареждане при по-ниски разходи. И ще разполага със значително по-добър софтуер от актуалния. За момента той не отговаря напълно на премиум претенциите на компанията с централа в Инголщат.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин