Audi и Porsche влизат във Формула 1?


14
юли
2021

На това му се казва среща на върха. Шефовете на автомобилните производители, на топтимовете, както и висшият мениджмънт на Формула 1 и на FIA се срещнаха в Спилбърг през последния уикенд на Формула 1, за да преговарят за двигателя на бъдещето. От името на Mercedes дойде главният изпълнителен директор Ола Калениус, шефът на FIAT Джон Елкан представляваше Ferrari, а Дитрих Матешиц – Red Bull. Шефове от Audi и Porsche също бяха на масата: Маркус Дюзман (Audi) и Оливер Блуме (Porsche) са по-скоро необичайни гости в падока на най-престижната пистова надпревара.

„Работим по плановете за задвижването през 2025 г.“, казва президентът на FIA Жан Тод. „Надяваме се, че в бъдеще ще се присъединят нови производители, което би било чудесно за спорта. Трябва да определим коя е най-добрата комбинация от ДВГ, хибридна и електрическа тяга.“

Mercedes иска да бъде запазена изключително сложната и скъпа хибридна система.

Споразумение относно печелившата формула обаче още не беше постигнато. Твърди се, че страните са разделени на два лагера: тези, които се придържат към статуквото с изключително сложната и скъпа хибридна система (като Mercedes) и другите, които искат сегашният 1,6-литров V6 турбохибрид да бъде по-опростен, да работи на по-високи скорости и с повече бензин и да гарантира повече шоу – за да дойдат нови производители и феновете да бъдат по-щастливи.

Red Bull принадлежи към втората фракция. „Задвижването трябва да предизвиква емоции, да има добър звук и да бъде устойчиво“, казва шефът на екипа Кристиан Хорнер. „Но то трябва да забавлява, иначе всички можем веднага да отидем във Формула Е. Надявам се до 2025 да направим нещо по-атрактивно, а още по-добре – да го отложим за 2026.“

Red Bull иска да спечели време – и в същото време да улесни влизането Porsche или Audi. Защото е обществена тайна, че германските дъщерни компании на VW биха могли да си сътрудничат с Red Bull за новия им задвижващ тракт Red Bull Powertrains.

Едно е сигурно: дори делът на електрификацията да бъде увеличен до 50 процента и болидите да получат батерии с твърд електролит, използването на т.нар. „e-fuels“ и на двигателя ще бъдат неизбежни. Мрежата за зареждане на електромобили все още е развита твърде слабо, прекалено много автомобили на двигатели с вътрешно горене ще продължат да се движат по целия свят през следващите 20 години, така че надали Формула 1 ще стане лаборатория за мобилното бъдеще на ток. Шефът на Формула Е Алехандро Агаг естествено не смята така. За него придържането към хибридната система е „грешният начин“, каза той точно през уикенда в Ню Йорк. Но дори президентът на FIA Жан Тод, който подкрепя Формула Е, се застъпва за e-fuels.

За шефа на Формула E Алехандро Агаг придържането към хибридното задвижване е „грешният начин“.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин