2023
Тази уникална Lagonda е създадена през 1969 г. като прототип на Aston Martin с четири врати, базиран на произвежданото по същото време купе DBS. Това е и първото официално използване на названието Lagonda след 1964 г., когато е преустановено производството на марката, макар че лансирането на подобен модел е заложено още през октомври 1966 г. Междуосието на перспективния седан е с 305 мм по-дълго от това на стандартния DBS, чието производство започва през същата година, като и в двата случая дизайнът е дело на Уилям Таунс. За разлика от по-късните серийни версии с четири врати, произведени в лимитирана серия в средата на 70-те години, предната част на MP/230/1 (както е обозначен опитният образец) се отличава с четири кръгли фара, а задният капак включва вертикален панел между светлините, така че да бъде улеснено товаренето на по-обемисти и тежки предмети.
След завършването си MP/230/1 е използван само за лична употреба от фирмения директор сър Дейвид Браун, като идеята за серийно производство на модела е частично реализирана едва след напускането му и придобиването на Aston Martin от Company Developments. В тази връзка трябва да се уточни, че серийната версия с четири врати (и предна част с два фара, аналогична с тази на Aston Martin V8) излиза на пазара едва през 1974 г. на цена от 14 040 британски паунда с включен данък, което е с 24% повече от тогавашното купе V8. Дори и за стандартите на Aston Martin обаче това е много скъп и ексклузивен модел и по тази причина до юни 1976 г., когато е изваден от фирмената номенклатура, от него са изработени само седем броя с номерата на шасито от 12001 до 12007.
Подробна информация за MP/230/1 е публикувана в книгата на Дъдли Гершон „Aston Martin 1963-1972“. В онези години той е технически директор в Нюпорт Пагнел и лично отговаря за разработката на прототипа, като от книгата става ясно, че предстоящото производство на Lagonda е обявено с прессъобщение и снимки още през януари 1970 г. Гершон публикува и един интересен анекдот около разногласията за това дали името на изпълнението с четири врати да остане Aston Martin или да бъде заменено с Lagonda. Той признава, че само час преди колата да бъде показана пред журналистите и дилърите, той решава да я представи като Lagonda, игнорирайки писмените инструкции, които току-що е получил от най-високо ниво. Въпреки това идеята за възкресяване на търговското название Lagonda е приета много положително и то става официално.
Първоначално колата е боядисана в предпочитания от Браун цвят „римско лилаво“, а седалките и тапицерията на вратите са покрити с пурпурен велур, създавайки усещането за ретро киносалон. Двигателят V8 се оказва твърде тежък за оригиналните джанти с телени спици, които скоро след това са заменени с ляти джанти GKN, докато велуреният интериор е заменен със синя кожа, а каросерията е пребоядисана в син металик. Първоначално колата е била оборудвана с прототипен 5.0-литров двигател V8 с директно впръскване, но съвсем скоро след това той е заменен от 5.3-литров с четири карбуратора.
Lagonda е любимият автомобил на сър Дейвид Браун и в началото на 70-те години е позната гледка в Нюпорт Пагнел и околностите. Колата се съхранява във фабриката до напускането на Браун през 1972 г., след което е продадена на Питър Бигс. Тя остава негова собственост през следващите 36 години, а през 2010 г. е продадена на един от големите местни колекционери на Aston Martin.
Сред основните достойнства на експерименталната Lagonda е, че до днес тя не е реставрирана и е запазена с оригиналната си боя и кожен салон. Настоящият пробег, който показва таблото, е приблизително 14 000 мили, което се приема за автентично.