2021
Висока каросерия, комбинирана с визията на купе?! Преди близо 15 години никой не вярваше в успеха на подобна концепция – която BMW дръзна да пусне в серийно производство с X6. Изненадващо, „баварецът“ се оказа толкова успешен, че вече е на пазара в третото си поколение, а SUV-изацията на купетата (или по-скоро купе-зацията на SUV-овете) вече излизва извън скъпия премиум сегмент. С произвежданата в Корея Arkana Renault лансира най-изгодното високо купе на пазара – което струва 47 090 лева в базовата си модификация – „мек“ хибрид с 1,3-литров турбобензинов двигател (140 к.с., съвместна разработка с Mercedes) и автоматична скоростна кутия с два съединителя (ръчна изобщо не се предлага). Всъщност вероятно дори стартовата модификация ще бъде напълно достатъчна за повечето клиенти в сегмента: защото предлага автоматичен климатик, дигитално табло, безключов достъп, камера за заден ход, LED-фарове… Сещате ли се да ви липсва нещо? Е, ако държите на 4х4, ще останете разочаровани – Arkana е предлагана единствено с предно.

Тестваната от нас модификация R.S. Line се движи много енергично със своите 140 конски сили – а дори критиците на Downsizing-a ще останат доволни от разгръщането на въртящия момент (260 Нм в диапазона 1750-3500 об/мин) и тягата като цяло. Из града бордовият компютър отчиташе малко над 10 л на 100 км, а в смесен цикъл Arkana се задоволява с около 7,5. Добавянето на батерията в задвижващата система всъщност позволява по-широк диапазон на работа на Start-Stop системата, за да отговори моделът адекватно на изискваниятa в новия цикъл за измерване на разхода в реални условия на шофиране. В интерес на истината, реакциите на EDC-трансмисията със седем предавки понякога са малко нервни, във високи обороти задвижващият агрегат става малко шумен, а по-мека настройка на окачването би подхождала повече на автомобил с ромб отпред. Всъщност ако искате да се наслаждавате на максимално фино придвижване при Arkana, би следвало да изберете версията E-Tech пълен хибрид (от 50 690 лв.). При нея задвижващата система с гениалната Multi-mode трансмисия гарантира изключително плавно придвижване и преобладаващо движение изцяло на ток в града.

Иначи инициалите R.S. oтстрани на калниците при тестовия автомобил не са поставени случайно – моделът се държи порядъчно динамично в завоите, така че няма да се оплаквате от по-високата каросерия. Седалките дават прилична странична опора – без да „потъвате“ в тях като при спортен модел.

Като заговорихме за „спортен“ – характерът на Arkana не е точно такъв. Дългият 4,57 метра SUV всъщност е компактен модел с практични таланти и наистина шикозна визия, с която ще се отличавате на пътя. ОК, пространството за главите отзад е леко ограничено заради спускащата се линия на покрива. Багажникът с обем 516 л обаче ще бъде достатъчен дори на семейства с бебешка количка, а двойният под е много удобен. Закачливи детайли като декорациите с карбонова визия в кокпита, както и червените цветове, пренесени от интериора върху джантите, създават приятно впечатление и подчертават екзотичния характер на модела. Също както и огромния брой цветове за амбиентното осветление, които може да избирате от инфотейнмънт системата с екран в портретен формат.
ИЗВОД
Arkanа e aвтомобил с множество таланти – удобен за всекидневието, с пъргав двигател и атрактивна визия. Спускащата се шикозна линия на покрива (почти) не изисква компромиси.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател 4 цил., турбо, отпред напречно Работен обем 1332 см3 Мощност 103 кВт (140 к.с.) при 4500 об/мин Макс. въртящ момент 260 Нм при 1750 об/мин Задвижване предно/ 7-степ. с двоен съединител Д/Ш/В 4568/1802/1571 мм Тегло (празен) 1411 кг Багажник 513–1296 л 0–100 км/ч 9,8 сек Макс. скорост 200 км/ч Разход (WLTP) 5,3 л А95Н/100 км Емисии CO2 122 г/км Цена: от 47 090 лв.
