2024
В годините на социализма, Източна Германия, също както и останалите страни от Източния блок, произвежда собствени автобуси, които обаче не са много известни извън пределите на страната. В този период са разработени и някои съвместни проекти с част от останалите източноевропейски производители, например IFA-Ikarus 211, произвеждан между 1976 и 1990 година. Германската демократична република дори създава монтажни предприятия в Индонезия, Виетнам и други екзотични страни, в които за известен период от време се сглобяват автобусите Robur, но се произвеждат и местни автобуси, базирани на IFA.
През 70-те и началото на 80-те години българският завод „Чавдар“ също осъществява редица съвместни проекти с чужди фирми от цяла Европа. Източноевропейските страни, с които най-успешно се кооперира нашето предприятие, са Чехословакия и Румъния, в резултат на което се появяват серийните автобуси „Чавдар“ LC51, базирани на Avia и серийните тролейбуси DAC-Чавдар, създадени в сътрудничество с румънската фирма DAC. Разработени са и редица прототипни образци заедно с Унгария, Полша и СССР.
В края на 80-те години „Чавдар“ инициира своя първи съвместен проект с ГДР. Това една от последните и малко известни разработки на завода в Ботевград, която за съжаление остава нереализирана въпреки атрактивния и модерен дизайн. Началото на този проект е поставено през 1988 г., когато „Чавдар“ подписва договор за сътрудничество с източногерманската каросерийна фирма Arewa. С нея е разработен модерен автобус, идентичен с нашия прототип „Чавдар“ 410, но с изцяло променена предна част, който е наречен Arewa Junior 510. По тази програма са направени само два прототипа със скелет на „Чавдар“ 410, които впоследствие са изпратени в ГДР и дооборудвани от Arewa, но до серийно производство на този модел така и не се стига. В този период вече настъпват сериозни политико-икономически промени в Източния блок, което не след дълго води до неговото разпадане. Кооперативните проекти между бившите страни членки остават в историята, и всички, включително и България, се преориентират към много по-продуктивни взаимоотношения с авторитетни западни фирми.