AMC Pacer: странната птица стана на 50 години

2305
2025

Със своя неповторим дизайн, наподобяващ златна рибка, изцяло новият Pacer на AMC, представен точно преди половин век, не прилича на нито един друг автомобил от онова време. Внимателно обмислените детайли включват чистачки на предното стъкло, скрити под линията на предния капак (за първи път в Америка) и оригинална пътническа врата, която е с 10 см по-дълга от тази на водача, за да се улесни достъпът до задната седалка (въпреки че това впоследствие се оказва неефективно на пазарите с десен волан). 37% от повърхността на каросерията му е остъклена, което прави пътническото пространство много по-просторно в сравнение с повечето от тогавашните американски седани от среден клас.

В процеса на проектиране на Pacer, American Motors проучва много футуристични идеи, но не разполага с достатъчно ресурси, за да създаде нещо изцяло ново. Затова компанията е принудена да използва външни доставчици или да адаптира съществуващи компоненти и части от вече съществуващи модели. И въпреки това резултатът е изключителен. Една от уникалните особености на Pacer е, че въпреки компактната си дължина, той е широк точно колкото стандартен американски автомобил от онази епоха. Четирите колела са избутани в ъглите, а А-колоните са изместени напред, като предното стъкло частично навлиза над двигателния отсек.

В първата реклама на Pacer от 1975 година, той е представен като „първия широк компактен автомобил“. Ширината му е продиктувана както от изискванията на американските шофьори, които са свикнали с големи превозни средства (каквото е и усещането на пътниците в Pacer), така и заради монтажните линии на AMC, които са били настроени за производството на пълноразмерни автомобили.

Дизайнът на Pacer е изключително иновативен, и на практика предрича стилистичните тенденции, наложени от петролните кризи и наплива от малки вносни автомобили на американския пазар. Коефициентът на аеродинамично съпротивление от 0,43 е сравнително нисък за онова време. За това допринася и премахването на улуците, без които горната част на вратите плавно се слива с покрива – аеродинамичен детайл, който, макар и първоначално критикуван, днес се възприема като еталон. Приложен е и изцяло нов подход при монтирането на предното и задното окачване и двигателя. Благодарение на това Pacer става първият малък автомобил в САЩ, при който шумовете в купето са максимално изолирани. Той е и вторият американски сериен автомобил след Ford Pinto, оборудван с кормилно управление с рейка и пиньон.

В конструкцията на Pacer е заложена пълна кръгова защита на каросерията, започвайки с енергопоглъщащите опори на бронята, и на практика от самото начало той е проектиран така, че да отговаря на най-строгите норми за безопасност. Ниската линия и дизайнът на прозорците осигуряват на водача отлична видимост, а предното стъкло е обезопасено.

Според първоначалните планове автомобилът е трябвало да се задвижва от авангарден роторен двигател, но със задълбочаването на енергийната криза в средата на 70-те години идеята е отхвърлена като непрактична и Pacer се предлага или с неефективни двигатели V8, или с бавен четирицилиндров мотор, заимстван от произвеждания в САЩ Volkswagen Golf. И в двата случая обаче автомобилът се представя слабо и не отговаря не само на американските, но и на европейските вкусове и изисквания. Производството му е преустановено през 1980 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин