Alpine A290: когато R5 покаже зъби (ВИДЕО)

0701
2025

Още на пръв поглед един доста див автомобил! Толкова хрупкав и забавен. С широка следа, тук-там малко бойна окраска, а именно това е и целта на Alpine. А290 трябва да бъде нещо като от сорта на най-парещото Renault 5 – това е базата на модела. Днес имаме шанса да покараме колата. Много съм любопитен, защото от Alpine са предприели страшно много, тази ракета да ни доставя максимално и истинско удоволствие. Ще ви го демонстрирам в детайл. В същото време от Alpine са си казали – да, това тук ще бъде безапелационният електрически хот-хеч, така се му се казва днес, а ние навремето го наричахме лютива щайга или турбо-франзела. С други думи, относително малък автомобил, но с адски много мощност и изключително динамично управление. Естествено, това са сериозни обещания за забавление, но в същото време в ролята си на електромобил, моделът следва също така да ни задоволи максимално по отношение на пробега, бързото зареждане, всичко това ще ви го разкажа сега на спокойствие. Но нека първо разгледаме самата кола и нейната техника.

Да започнем от окачването. Колата ще се предлага с две моторизации – 130 и 160 кВт. Съответно за тях са предвидени различни гуми. Тук имаме по-мощния модел с Michelin Pilot Sport 5S със собствено индивидуално означение, което си звучи като сериозен грип и действително дава страхотно сцепление. Това вече мога да ви го издам, защото вече имах възможност да тествам колата. Супер е, че хората са си казали – тук сега ще поставим нещо, което е по силите на автомобила и му е разрешено да претвори на пътя. Спирачните апарати, които виждаме, са си едно към едно същите като при А110. Това мен силно ме впечатлява, защото съм просто влюбен в този А110! И след като са ги монтирали тук и грабват сърцето, то това вероятно си има също и техническо оправдание. Яки спирачки, стабилно окачване, а пък отзад имаме дори многораменна ос. Всичко това за един все пак малък и компактен автомобил от лигата на 4-метровите, това си е доста необичайно и обещава едно диво и динамично усещане, а твърде вероятно – и много радост.

И за да сме максимално изчерпателни и след като тази кола разполага с пет врати, тя трябва да бъде също така и практична, следователно ще направим и този тест. ОК, това е малък автомобил, трябва първо да замета някак ходилата си под седалката, почти нямам пространство за коленете, около главата въздухът е ограничен, така че това определено не е гигантският транспортьор за цялото семейство, това все пак е кола, доставяща забавления в града, а това всъщност е и идеята на Alpine. Също така качването и слизането, въпреки че вратите се отварят доста широко, са трудни, така че това определено не е колата, която бих си взел, ако трябва често да развозвам с нея тъщата.

Нашият тестови автомобил е по-мощният от двата предлагани варианта. С 160 кВт, това прави около 218 к.с. По-малкият е със 130 кВт или 177 к.с. Това си е доста пъргаво за подобна кола. Имаме въртящ момент 300 Нм. Да го кажем така – ако нямаше електронно ограничение на максималната скорост, щяхме да имаме сега тук един доста парещ апарат. Иска ми се да кажа също нещо за зареждането. Моделът владее до 100 кВт на бърза зарядна станция, което си е ОК. Според Renault, респективно Alpine, процедурата официално трае около половин час от 15 до 80%, което – ДА – за автомобил, предвиден за дълги разстояния би било твърде малко, но като имаме предвид, че говорим за компактния сегмент, това си е напълно приемливо. У дома, на т. нар. уолбокс, автомобилът се зарежда с 11 кВт. Аз лично бих си пожелал 22, но съм на ясно, че това е по-скоро рядкост в този клас, но така всичко просто нямаше да трае 3 часа и половина или дори и повече.

Повече за малката „оса“ – в нашето видео:

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин