2022
В края на 80-те години Alpina решава да даде на BMW 535i от серията E34 повече мощност и повече лукс. Резултатът е BMW Alpina B10 Biturbo, който е най-бързият седан в света в продължение на няколко години след лансирането си през 1989. А с максималната си скорост от 291 км/ч дори три десетилетия по-късно моделът продължава да удивява при появата си в лявата лента по германските магистрали. Особено шофьорите на Porsche, които се чудят защо образът на стара Серия 5 не иска да стане по-малък в огледалото за обратно виждане. А фактът, че между 1989 и 1992 г. са произведени само 571 броя Alpina B10 Biturbo, прави автомобила още по-специален.
Първоначално Alpina се чувства по-тромава от стандартно BMW E34
Alpina прави впечатление на малко тромава в първите няколко метра. Въпреки че автомобилът е с добро пътно поведение, той се чувства по-тежък от стандартно E34. И нищо чудно: килограмите на В10 – 1695, са със 170 повече, отколкото при серийното 535i. Шестцилиндровият агрегат, развиващ 360 к.с. благодарение на два турбокомпресора Garrett, обаче бързо променя усещанията, с които сте се сблъскали в началото.
За разлика от много други стари турбомашини, при тази няма дълбока турбодупка. Още от 2000 об/мин се радвате на мощна тяга, а от 3000 летите към хоризонта. Разгръщането на мощността не е толкова рязко и агресивно като при M5, но с като цяло напомня на цунами.
Тук получавате динамични показатели като на Ferrari в незабележим седан, чиято възраст издават само незадовлителното кормилно управление и спирачките, които са твърде малки за днешните стандарти. Дори далечни дестинации могат да бъдат достигнати много бързо с Alpina. Разбира се, разговорите за цените бензина в купето трябва да бъдат водени на малко по-висок тон заради шума, който става доста силен след 180 км/ч. Въпреки това е очарователно как този почти ретро модел лети по аутобана.
Отбрани автомобили и изискани вина
„Наточването“ на моделите на BMW е основната дейност на Буркард Бовензипен през 60-те години на миналия век. В началото са модификациите по „Neue Klasse“, a по-късно компанията на Бовензипен, основана през 1965 г., си изгражда име с тунинга на 02. Основата за успеха е тясното партньорство с BMW от самото начало. То се запазва дори след като Alpina официално придобива статут на отделен производител през 1983 г.
През 70-те години на миналия век екипът на Бовензипен действа като външен състезателен отдел на базирания в Мюнхен производител на автомобили, разработвайки например хомологационния модел 3.0 CSL. Компанията със седалище в Бухлое (Алгой) скоро предлага на клиентите си широко портфолио: усъвършенствани версии Alpina се предлагат практически за всички серии на BMW. Първите Turbo-та са направени в края на 1978 г.; преработени съответно като B7, Серия 5 (E12) и Серия 6 (E24) генерират по 300 к.с. и постигат максимална скорост над 250 км/ч. През 80-те години на миналия век Alpina пуска свой собствен заводски отбор за DTM. Днес компанията има 270 служители и доставя не само деликатеси за автомобилните гурмета: нейната втора дейност е търговията с изискани вина.
Технически данни на BMW Alpina B10 Biturbo
Двигател: редови шестцилиндров (базиран на: BMW M30B35), отпред надлъжно, два турбокомпресора (Garrett T25), горен разпределителен вал, задвижван с верига, електронно впръскване на гориво (Bosch Motronic M 1.2); Работен обем: 3430 куб.см; Мощност: 265 кВт (360 к.с.) при 6000 об/мин; Макс.въртящ момент: 520 Нм при 4000 об/мин; Ускорение: 0-100 км/ч: 5,6 сек; Максимална скорост: 291 км/ч; Задвижване: 5-степенна ръчна скоростна кутия (Getrag Typ 290)/задно, диференциал с 25 процента заключващ ефект