Alfa Romeo Montreal: реални усещания от света на бъдещето

1201
2023

През 20-те и 30-те години на миналия век, както и през първите следвоенни десетилетия Италия създава някои наистина брилянтни 8-цилиндрови двигатели, плод на творческо въображение, комбинирано с практичен подход и перфекционизъм. В резултат от постоянно нарастващите цени на петрола и пътните данъци обаче, тези високотехнологични произведения на местната автоиндустрия се превръщат в бутиков продукт, чието предназначение е чувствително ограничено само в сферата на автомобилния спорт. Ето защо появата на атрактивното спортно купе Alfa Romeo Montreal се счита за забележително изключение. Това е един от трите следвоенни продукта на Alfa Romeo, оборудван с двигател V8 DOHC, както и единственият автомобил в света, чието търговско название носи името на канадски град.

Всъщност Montreal е замислен най-напред като концептуален модел, който да представи Италия на Световното изложение в Монреал през 1967 г., като самите организатори отправят специално искане към Alfa Romeo за създаването на автомобил, чийто дизайн да „изразява необхватните стремежи на човека за бъдещето на автомобилния свят“ и да го нарече на името на града домакин.

Демонстрационният образец е базиран на стандартна платформа от Alfa Romeo Giulia 1750 (серия 105), а екстериорът е дело на Bertone и по-точно на фирмения топ-дизайнер Марчело Гандини, който по същото време проектира и серийно произвежданите купета на марката. Използван е 4-цилиндров двигател от Giulia TI с работен обем 1,6 литра и два горни разпределителни вала. Серийният вариант на Montreal, който дебютира на автомобилния салон в Женева през март 1970 г., обаче е оборудван с мощен двигател V8 с работен обем 2593 куб.см, алуминиев блок, алуминиева глава, полусферични горивни камери и механична система за директно впръскване SPICA (с каквато по същото време се окомплектоват всички 4-цилиндрови версии на Alfa Romeo за американския пазар). В резултат на това максималната мощност на автомобила достига 200 к.с. при 6500 об/мин. Стандартната 5-степенна трансмисия, използвана дотогава при останалите спортни модели на фирмата, в случая е заменена от 5-степенна скоростна кутия ZF (използвана и при Aston Martin DBS V8).

Автомобилът демонстрира изключителен потенциал (ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди и максимална скорост 220 км/ч), прикрит под елегантно-футуристична и силно магнетична външност. Интериорът е много екстравагантен, уредите са оформени и подредени хармонично, изискано и стилно, типично по италиански. За съжаление останалата част от пакета не е чак толкова впечатляваща – окачването е прекалено твърдо, появява се и тенденция към недозавиване, охлаждането на спирачките е посредствено.

В крайна сметка решението за оборудване на Montreal с двигател V8 предопределя краткотрайната кариера на модела. Агрегатът е харизматичен, но много ненаситен, сложен и скъп. За неговото обслужване и ремонт са необходими специалисти с висока квалификация, както и набор от специални инструменти. За това ръководството на Alfa Romeo решава да не сертифицира автомобила за продажба в САЩ, каквито са били първоначалните намерения, и той остава достъпен само в рамките на западноевропейския пазар. Интересът на малкото останали потенциални клиенти се изпарява окончателно след ембаргото на ОПЕК, наложено през 1973 г., когато производството на екстравагантни спортни купета с мощни и разточителни двигатели от двете страни на Океана рязко спада до почти нулеви стойности. Производството на Montreal приключва през 1977 г., като за период от около пет и половина години (според различните данни) са изработени между 3917 и 3925 екземпляра.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин