Alfa Romeo Alfetta GT 1,8 – eдна легенда на 50 години

1809
2024

Спортната Alfetta GT/GTV, произвеждана между 1974 и 1987 г. не само има отговорната мисия да замени обичаните купета от серията „105“, създадени от Bertone, но трябва да се справи с тази сложна задача при много по-трудни условия. След двете петролни кризи от 70-те години и общия спад в търсенето на мощни и разточителни автомобили през 80-те, не е чудно, че базираните на Alfetta купета се продават в значително по-малки количества от предшествениците им. Това обаче по никакъв начин не засяга техния имидж, и днес тези изключително очарователни автомобили се радват на заслужено високо признание сред феновете на Alfa Romeo.

Разработката на по-голямо и по-просторно купе от Giulia GT започва още през 1968 г., като първите проучвания са базирани на ходова част на 1750 GTV, но впоследствие е взето по-разумното решение да се използва новата по-модерна платформа на Alfetta (макар че тя е с 11 см по-късо междуосие). Механичният пакет е различен, но мисията на проекта остава същата: да осигури значително повече място за четирима души и техния багаж от Giulia GT, като същевременно запази своя елегантен, спортен облик. В резултат от тези на пръв поглед противоположни изисквания, се получава един удивителен фастбек с клиновиден силует, проектиран от Giugiaro, който и днес продължава да изглежда толкова добре, колкото и преди петдесет години.

Набитата и мускулеста, но в същото време естетично оформена задна част е типично олицетворение на пълната хармония между форма и функция, емоция и практичност, спорт и ежедневие

Времето, избрано за пазарния дебют на Alfetta GT едва ли би могло да бъде по-неподходящо. Тя е лансирана през лятото на 1974 г. в свят, разтърсван от петролното ембарго, с парализирана икономика и цени на горивата, които предизвикват срив в продажбите на спортни автомобили. Първоначално се предлага само едно изпълнение с 1,8-литров четирицилиндров двигател, оборудван с два двукамерни карбуратора Dell Orto, който развива мощност от 122 к.с. при 5500 об./мин. След 1976 г. оригиналният 1,8-литров модел е заменен от 2,0-литровия GTV, като заедно с него е въведен и базов модел от 1,6 литра, насочен главно към италианския пазар. Въпреки по-големия работен обем, пиковите конски сили и въртящият момент първоначално остават в същия диапазон, както при по-ранния 1,8-литров модел, но това е поправено през 1979 г. с въвеждането на GTV 2.0 L с мощност 130 к.с., пренастроено окачване и по-луксозен интериор. Между 1976 и 1980 г. моделът GTV се предлага и на американския пазар, макар и загрозен от масивните брони, съобразени с федералните изисквания за безопасност, и оборудван с дефорсиран двигател от 110 к.с. със система за механично впръскване на гориво Spica.

Ранната Alfetta GT се отличава с едно от най-необичайно конфигурираните табла. Единственият уред пред водача е оборотомерът, докато всички останали „излишни неща“ са в центъра на таблото в отделна, по-голяма кутия

В началото на 2009 г. представеният на снимките автомобил става част от голямата тематична колекция на Звезделин Грозданов от София, която включва само емблематични модели на италианската марка от 60-те и 70-те години. Неговата Alfetta GT, оборудвана с 1,8-литров двигател от 122 к.с., е част от най-ранната серия, произведена през 1975 г.

Извод

Половин век след пазарния си дебют Alfetta GT е особено търсена от колекционерите, все още се отличава с вдъхновяващ дизайн, впечатлява с неукротим спортен нрав и дава много по-голямо удоволствие от шофирането, отколкото своя предшественик.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин