Alfa Romeo 164 стана на 30


27
юни
2017

При излизането му заклетите „алфисти“ почти го обявяват за ерес: макар че 164 далеч не е първият модел на Alfa Romeo с предно задвижване (това е Alfasud от 1972), липсата на предаване на мощност назад е оценена като сериозен проблем от почитателите на марката. Днес, 30 години след лансирането на 164, мненията за него са се променили – и в музея на Alfa в Арезе дори ще има специални празненства, посветени на лимузината. Още от раждането си тя има един основен проблем: разработена е на платформа на Fiat, създадена за съвместно сътрудничество с Lancia и Saab. На нейна база се ражда „квартетът“ Thema/9000/Croma/164 – но докато при първите три коли вратите са почти напълно еднакви, при Alfa те са различни, с ярко изразен собствен характер. За дизайна на „големия Romeo” са се погрижили Енрико Фумиа и неговият екип. Проектът за 164 е завършен, преди Alfa Romeo да премине от IRI към Fiat през 1987 г. (а моделът остава в производство чак до 1998). Именно поради този факт 164 е разработена в голяма степен независимо от Fiat по отношение на задвижването: моторите са 100% на Alfa, т.е. без какъвто и да е трансфер на технологии от Торино към Милано.

В началото двигателите са 2.0 Twin Spark със 145 к.с., 3.0 V6 със 188 и 2.5 TD (на VM) със 114. Няколко месеца след лансирането на модела се появява и 4-цилиндровият 2.0 Turbo със 171 „коня“. През февруари 1991 следва V6 2.0 Turbo (207 к.с.), а през 1992 – лек фейслифт с нови брони и някои дребни подобрения. От края на 1993 в задвижването се включват (и) задните колела: тогава дебютира модификацията Q4 с двойно предаване и 3-литров V6. За своите близо 11 години на конвейера 164 e продадена в над 270-хиляден тираж. Това е последната голяма Alfa, правена в завода в Арезе. Феновете на моторспорта ще запомнят специалната състезателна версия 164 ProCar, която е предназначена за Production Car надпревари, но остава в бокса, след като Fiat придобива компанията. За задвижването на „бегачката“ се грижи 3,5-литров V10 с централно разположение и мощност 620 к.с.

 

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >