Alfa Romeo 164 на 30 години


30
мар.
2017

В края на 1986 г. нещата за марката Alfa Romeo се промениха драстично: Fiat включи традиционния производител в портфолиото си. Първият резултат от съвместната работа бе показан през 1987 на автосалона във Франкфурт IAA: Alfa Romeo 164. Лимузината от високия среден клас празнува своя 30-годишен юбилей.

Историята на Alfa Romeo 164 започва с Alberto. Това е вътрешнозаводското наименование на проекта, който трябва да замени както Alfa 6, така и 90, модели, които нямат особено голям успех в горния среден клас. „Alberto“ не е случайно избрано име, а означава „Al“ за Alfa Romeo, „Ber“ за Berlina, тоест лимузина на италиански, както и „To“ за Турино. Препратката към града показва, кой има решаващата дума. Така възниква проекта „Tipo 4“, от който произлизат моделите Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa 164 и Saab 9000.

Всичките четири автомобила използват една и съща платформа. Докато обаче Fiat, Lancia и Saab поръчват дизайна си при Italdesign, този на Alfa 164 е дело на Pininfarina. Резултатът – ръбестата 164 с тесни фарове събира погледите. Заклетите алфисти не са доволни от нетипичното за марката предно задвижване.

Базовият двигател на 164 е 2,0-литров 4-цилиндров с два разпределителни вала и 143 до 148 к.с., в зависимост от оборудването с или без катализатор. Има и турбо вариант със същия работен обем и 175 к.с., който идва от Lancia. Феновете на дизела получават 2,5-литров турбомотор с първоначално 114, а по-късно 125 к.с. Черешката на тортата е 3,0-литровият „Arese“ V6, кръстен на завода, в който се произвежда. Първоначално със 184, а после и със 192 к.с.

Специална е предназначената само за Италия (заради данъците) моторизация с 2,0-литров V6 с турбо и 204 к.с. От 1993 се появява 164 Super с обновен дизайн, нов базов бензинов мотор със 144 к.с. с гените на Fiat. През 1994 г. всички версии на 164 са оборудвани серийно с въздушна възглавница за водача и носят дизайна на Super. В края на юни 1997 г. е произведена последната 164 , като общо са произведени около 270 000 екземпляра, от тях 50 000 с 3,0-литров V6 двигател. Наследникът на модела е Alfa Romeo 166.

Най-невероятната Alfa 164 си остава единична бройка: в края на 80-те години Бърни Екълстоун планира серия от туристически автомобили с техника от Формула 1. Alfa произвежда така наречената ProCar със силуета на 164 и конструирания за кралския клас 3,5-литров V10 мотор. Каросерията е алуминиева, а предния и задния капак – от карбон. Със своите 620 к.с. този Procar на Alfa ускорява до 100 км/ч само за 2 секунди. С пилота от Формула 1 Рикардо Патрезе зад волана  е измерена максимална скорост от 329 км/ч.

Още по темата

Card image cap
МЕКСИКАНСКАТА „КОСТЕНУРКА“ СЕ ПЕНСИОНИРА

4
апр.
2017

Краят вече се вижда на хоризонта: класическата VW „костенурка“ ще се пенсионира окончателно и в столицата на Мексико

Card image cap
Caterham срещу Gold Wing: кой е повече автомобил?

5
юни
2017

Класически и неподправен расов роудстър. И мотоциклет, който разбива всички представи за размерите. Сравнение нанесравними концепции за свеж въздух

Card image cap
Omega 3000 24V: Opel-ът, който наказа Porsche

13
апр.
2017

За времето си Omega 3000 24V се радва на много модерна техника и успява да се противопостави дори на истински спортни автомобили. Проблемът й е единствено в имиджа...

Card image cap

В последния брой:

Архив >