2024
Тази година Alfa Romeo празнува 70-ата годишнина на емблематичната Alfetta GT, купе, базирано на Alfetta, търговски успех и крайъгълен камък в историята на марката, проектирано от майстора на стила Джорджето Джуджаро
Alfa Romeo започва 2024 г. с отбелязване на две много важни годишнини. Тази година е 70-ата за Giulietta Sprint, представена през 1954 г., както и 50-тата за 1974 г. Alfetta GT. Два много обичани и успешни модела, които разказват историята на две запомнящи се епохи – необикновени времена в италианската автомобилна история. За да отбележaт случая, творците в Alfa Romeo Centro Stile създадоха две нови лога, нарочно представени в началото на годината. Тяхната цел е да подкрепят клубните и маркови събития през 2024 г., превръщайки ги в емблеми на почитта, която алфистите ще отдадат на два автомобила, заемащи полагащото им се легендарно място на икони на функционална красота и благороден италиански спортен дух. Отличаващи се с минималистични и елегантни линии, двете лога възпроизвеждат чертите на двата автомобила, украсени за случая с техния подпис, със същия шрифт като върху каросерията им. Датите на честванията допълват почитта. Alfa Romeo Centro Stile предлага и двете емблеми в гама от цветови решения, за да ги направи изключително функционални за различни приложения.

Две години след премиерата на Alfetta е пусната в производство версия купе, натоварена с незавидната задача да замени легендарното, най-продавано купе Bertone, проектирано от Джорджето Джуджаро през 1963 г. като спортна версия на Giulia. Междуосието на Alfetta GT 1.8 е скъсено със 110 мм, а окачването е по-спортно. Каросерията е проектирана съобразно модерните стандарти от Джуджаро, който дотогава вече е създал свой собствен бизнес в лицето на Italdesign. Елементи от нея са частично показани с прототип от няколко години по-рано, базиран на 1750 GTV – хечбек с динамична задница, която завършва много високо с елегантно загатнат спойлер.
Линиите са стегнати и ръбести – предната част с четири вградени светлини е ниска и агресивана. Alfa Romeo Centro Stile също оставя своя отпечатък в дизайна. Шофьорската седалка отразява спортния тон със своята ниска, спокойна позиция и един-единствен инструмент пред водача – голям скоростомер. Останалите уреди са позиционирани стилно в средата на таблото. Alfetta GT обаче е замислена повече като Grand Tourer, отколкото като екстремна спортна кола, с голямо внимание, обърнато на практичността – вътре има достатъчно място за четирима души, задните прозорци могат да се свалят, а големият багажник е лесно достъпен през задната врата. Още през 1975 г. механиката на Alfetta GT е леко модифицирана, от 122 к.с. при 5500 об/мин на 118 к.с. при 5300 об/мин. Една година по-късно дебютира базова версия с двигател 1.6 със 109 к.с. (произвеждан само до 1980 г.) и опростени спецификации, както и GTV версия (GTS на пазара в Обединеното кралство) с двулитров двигател. Производството приключва през 1986 г., след като 136 275 броя от различните версии са излезли от завода.