2016
ALFA СРЕЩУ BMW – тези от AUTO BILD май са полудели? През последните няколко години марката Alfa Romeo е позната в Германия преди всичко като спонсор на футболния отбор „Айнтрахт“ от Франкфурт – логото краси фланелките на отбора от Бундеслигата. Но като производител на автомобили? Стоп, спрете! С новата Giulia от лятото нещата ще тръгнат в правилната посока. Само ще ви споменем: задно задвижване – като при BMW. А баварците са сила в премиум бизнеса. Можем ли да сравняваме двете марки? Компактният SUV, който най-вероятно ще се казва Stelvio, определено има потенциала за това. Прибавяме и тези три дуела:
- Alfa Romeo Giulietta с пет врати и като комби Sportwagon срещу BMW Серия 1 с пет врати и Серия 2 Active Tourer.
- Alfa Romeo SUV от среден клас срещу BMW X3 и X4.
- Alfa Romeo наследник на Brera като Coupé и Spider срещу следващото BMW Z4 (роудстър).
Ако сега ви липсват голяма лимузина на Alfa и SUV с размерите на X5: последният е изпаднал от програмата, за да не мъти водата на стартиралия многообещаващо Maserati Levante. Новата Alfetta, която е по-зряла и по-просторна от лимузината на Серия 5, вероятно ще получи втори шанс. Проблемът: търсенето на седани с четири врати намалява, а между Maserati Ghibli (продажбите вървят добре) и Quattroporte (продажбите не вървят) няма място за голяма Alfa. Плановете на Alfa – ето детайлите.
ДУЕЛ 1: ALFA ROMEO SUV СРЕЩУ BMW X3
Само няколко месеца след пазарния дебют на Giulia – в края на тази година, Alfa ще покаже по-малкия от двата кросоувъра, който би могъл да се казва Stelvio. През 2017 г. ще се появи и по-големият SUV от среден клас, който ще се изправи срещу BMW X3 (ще е на пазара също през 2017 г.). SUV-ът на Alfa от среден клас ще бъде дериват на матрицата Giorgio, разработена в Модена за рекордно кратко време заедно с различни доставчици на системи. Giorgio означава задно или двойно задвижване, 4- или 6-цилиндрови двигатели, ниска или висока архитектура. Това, което до момента Giorgio не може, е автономното, пълното или непълното електрическо шофиране. Какво може SUV-ът на платформа Giorgio: да се движи спортно с 210 (дизел) и 250 к.с. (бензин), както и да изглежда добре – освен това ще бъде по-изгоден от X3. Alfa се цели в ясна ценова политика: BMW минус десет процента. BMW ще контраатакува през лятото на 2017 г. със следващото X3. От 2003 г. успешният SUV е на пазара, като третото му поколение ще използва новата платформа CLAR и ще бъде революционно на тема дизайн. Благодарение на лека конструкция и икономични двигатели X3 ще бъде по-ефективен, а от края на 2019 г. ще се предлага и като Plug-in хибрид с 220 к.с. и 385 Нм. Освен това са планирани X3 M и X4 M – с 3-литровия 6-цилиндров мотор с 431 к.с. от M3.
ДУЕЛ 2: ALFA ROMEO GIULIETTA СРЕЩУ BMW СЕРИЯ 1
Звучи като рутинен дуел, но всъщност не е такъв. Все пак BMW ще направи Серия 1 с предно задвижване. Това означава, че в бъдеще няма да има 6-цилиндров мотор, двойното задвижване ще е като при Mini, няма да има и хибрид. Тъй като версията с пет врати прави 90 процента от продажбите, вариантът с 3 врати е под въпрос – 20 000 продадени автомобила годишно са малко. Но все пак фирмата се нуждае от всеки модел. Така планираният MiniMini за съжаление няма как да помогне, тъй като късата версия ще се прави само в сътрудничество с Toyota или с друг партньор. Alfa изненадва с решение да предлага две версии на каросерията на наследника на Giulietta. Хечбекът с пет врати се разбира от само себе си, но комбито (при Alfa се нарича Sportwagon) е изненадваща поява. Защо? Тъй като комбитата се продават само в Европа и защото с Giulia Sportwagon марката планира лайфстайл товарач за добре печелещи клиенти. Платформата със задно или двойно задвижване Giorgio ще осигури достатъчна доза динамика и за базовия модел.
ДУЕЛ 3: ALFA ROMEO BRERA СРЕЩУ BMW Z4
Спомняме си: първоначално от Alfa смятаха да произвеждат своите двуместни модели при Mazda на платформата на MX-5. Междувременно от тази сделка се възползва Fiat. Добро решение, тъй като по този начин посестримата марка е свободна да тръгне по свой собствен път. Дали наследникът на Brera ще се появи серийно през 2020 г., засега не знае никой. Спортните автомобили имат приоритет при стратегията на производство, но също така ще има и наследник на 4C с гените на Giorgio. Coupé и Spider са истински двуместни модели, единият с голям заден капак, другият с покрив от плат. Техниката е конвенционална: почти без карбон, малко алуминий, само двигатели с вътрешно горене. Автомобил за душата, който няма да спаси света и ще струва между 80 000 и 120 000 лв. Ако вярваме на шеф-дизайнера Ралф Жил – „ще бъде толкова красив, че веднага ще се влюбите“.
Онова, което все още не е станало с Mini, се развива доста добре по отношение на Z4: сътрудничеството между BMW и Toyota. Става дума за производствени номера G29/J29, зад които се крият следващото Z4 и новото поколение на Supra. BMW носи отговорност за разработката и производството, Toyota плаща и гарантира определен брой продажби. Новият двуместен автомобил, който пак ще се нарича Z4, ще дебютира в последното тримесечие на 2018 г. Шест месеца по-късно ще се появи и японският му вариант. Въпреки идентичната техника става дума за два напълно различни автомобила. BMW ще продава Z4 само като роудстър (най-после отново с покрив от плат), а Toyota Supra – само като Coupé. Моторизациите също ще се различават. Коментарът на члена на управата на BMW, отговарящ за разработките, Клаус Фрьолих: „Нашият редови 6-цилиндров агрегат е табу дори и за най-добрите ни приятели.“