2024
Ян Наум е роден в Анкара през 1950 г. Учи в Робърт Колидж в Истанбул и завършва висшето си образование в Кралския колеж по изкуствата (RCA) в Лондон, специалност автомобилен дизайн. През 1973 г. започва работа в автомобилната компания Otosan, като инженер-проектант. След 1975 г. в продължение на девет години ръководи дизайнерския й отдел, като същевременно е и координатор в Центъра за научноизследователска и развойна дейност на Koç Holding. През 1984 г. се премества в Otokar, където остава в продължение на 10 години като генерален мениджър на компанията и през този период лично ръководи производството на известните бронирани автомобили с тази марка. През следващите три години е генерален мениджър на Tofaş, като активно участва в проекта Doblo, който е съвместна разработка с Fiat. През 2004 г. става член на борда на директорите на Karsan Otomotiv. Интересно е да се отбележи, че неговият баща, Бернар Наум, играе важна роля в създаването на фирмата Otosan и разработката на нейния първи сериен автомобил Anadol A1. Сред останалите му близки роднини е и Клод Наум, известен рали състезател (основно с Anadol A1), както и конструктор на експерименталния ванкелов двигател за Anadol.
В ранните години от кариерата си, Ян Наум създава за Otosan някои интересни проекти, сред които се откроява плажното бъги, наречено Böcek (буболечка). Автомобилът е създаден през 1975 г. по заявка на турската армия и се отличава с максимално опростена, но много авангардна като дизайн каросерия, изработена от фибростъкло. Междувременно Otosan прогнозира, че поради нарастващата популярност на местните курорти ще има търсене на такъв тип автомобили и за цивилна употреба.
В съзвучие с модерния по онова време поп-арт дизайн, предната и задната част на Böcek са асиметрични, което се отнася до различните по големина отвори на радиаторната решетка и конфигурацията на задните светини – 3 отляво и 2 отдясно. Огледалото за обратно виждане, което е съставено от пет части, поставени под различен ъгъл, осигурява максимално добър изглед, и е монтирано отгоре на предното стъкло. Böcek е оборудван с 4-цилиндров двигател Ford с обем 1298 куб. см с мощност 64 к.с., който осигурява много добра тяга, имайки предвид ниското тегло и скромните размери на автомобила.
Гумите са с размери 225х55х13, а седалките са от фибростъкло, покрити с винил. Съществуват няколко различни версии, включително с отварящи се нагоре врати, специално изпълнение за Турската радио и телевизионна корпорация (TRT), а също така варианти за офроуд и селското стопанство, както и военна версия.
Böcek е дизайнерска концепция, която изпреварва времето си в стилистично отношение, но също като спортното купе Anadol STC-16, не се продава добре, поради сложната икономическа ситуация в Турция и голяма част от останалия свят, причинена от петролните кризи. Между 1975 и 1977 г. Anadol Böcek е произведен само в 203 екземпляра, част от които са запазени и до днес в различни колекции и музейни експозиции в Турция.