AGR: чистачът, който задържа мръсотия


20
дек.
2019

AGR клапан в автомобила? Напоследък за този компонент се говори все по-често – тъй като той върши важна за екологията задача. Компонентът се крие между ауспуховата система и всмукателния тракт. Задачата на клапана е да смесва отработените газове със свежия въздух, така че да намали съдържанието на кислород и да намали температурата на горене с неколкостотин градуса. Причината за имплементирането на технологията е, че при по-ниска температура на горенето се генерират по-малко количество азотни оксиди и така NOx емисиите биват редуцирани.

При бензиновите двигатели обаче също се използва рециркулация на отработените газове, по този начин се пести допълнително гориво, тъй като благодарение на отработените газове във всмукателния тракт дроселовата клапа се отваря повече. Посредством този трик биват редуцирани загубите вследствие на съпротивлението на дросела и КПД-то на двигателя се вдига.

С модерна техника почистените AGR клапани биват проверени. Накрая клапаните работят като нови

При това по правило бензиновите мотори нямат проблеми с AGR клапаните. При този тип агрегати обикновено компонентът си върши работата напълно незабележимо. По-чести са проблеми с AGR-ите при дизелите. Те се дължат в голяма степен на саждите, които увреждат частите на системата – и така клапанът не се отваря/затваря в правилния момент. Това води до проблеми в горивния процес.

Дефектирането на AGR клапаните може да се дължи на няколко причини:

Първо, горенето при дизеловите мотори е свързано с отделяне на много повече сажди, отколкото при бензиновите. Освен това сериозното пречистване на вредните газове при модерните двигатели води до по-високи изисквания към AGR клапана, особено след ъпдейт на софтуера. Причината: за да бъдат спазени по-строгите норми за емисиите, се увеличава делът на вкараните отработени газове, тъй като това намалява отделянето на азотни оксиди. Увеличеното количество отработени газове обаче увеличава саждите в клапана – и така неговият живот може да бъде намален драстично.

Дефектният AGR клапан може да бъде разпознат по различни симптоми: например при подаване на газ двигателят може да прекъсва, може да има загуба на мощност или неспокойна работа на празен ход. В екстремни случаи двигателят може да влезе в авариен режим. Освен това в отработените газове след горивния процес може да има повече азотни оксиди, а разходът е възможно да се вдигне. Най-ясното предупреждение към водача е мигането на контролната лампа на двигателя на таблото.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >