2024
По-рядко ли закъсват електромобилите от моделите на ДВГ? Нарасналият брой електромобили и достатъчно голямата база данни вече позволяват на ADAC да даде еднозначен отговор на този въпрос
Според информация на германския автомобилен клуб ADAC, по-новите електрически автомобили са по-малко податливи на повреди от моделите с бензинови или дизелови двигатели. Ето как изглежда ситуацията при автомобилите с първа регистрация от 2020: на всеки 1000 регистрирани автомобила процентът на повредите при електрическите е по-нисък от този при конвенционалните – с 1,9%.
При автомобилите от 2021 г. разликата е дори по-голяма – цели 3,6 процента (електрически: 2,8%; ДВГ: 6,4%). За база на сравнението са използвани само модели на двигател с вътрешно горене (дизел и бензин) и изцяло електрически, регистрирани през 2020/2021.
И при конвенционалните, и при електрическите модели, акумулаторът остава основният проблем
Защо електрическите автомобили се различават като процент на дефектируемост от конвенционалните? Дали това се дължи на определени компоненти, които са по-податливи на повреди? Според ADAC стартерната батерия – по-добре позната като „акумулатор“ (електрическите автомобили също имат 12-волтов акумулатор освен тягова батерия), сдава багажа еднакво често и при автомобилите на ток, и при тези на ДВГ.
Според статистиката на ADAC, спуканите гуми са втората най-честа причина за викане на пътна помощ. В категорията „алтернатор, стартер, електрическа система, светлини” и двете разглеждани групи демонстрират една и съща честота на проблемите (разлика – само 0,1%). При каросерията, задвижването, спирачките и окачването също няма съществени разлики.
Предимството на електромобила: много модели с Keyless Go
Разликите в честотата на дефектите при електрическите автомобили и тези на двигатели с вътрешно горене се открояват предимно в две области: ключове, ключалки и имобилайзери, както и в двигател, управление на двигателя и системи под високо напрежение. Системата под високо напрежение на електрическия автомобил се явява силовият тракт, т.е. аналогът на ДВГ, но се характеризира с много по-проста структура от него. По отношение на ключовете, системата за безключов достъп (Keyless Go) се среща по-често при електромобилите – т.е. шансът водачът да не успее да си отключи е значително по-малък.
Прогноза за бъдещето
И все пак, към момента не бихме могли да кажем дали действително като цяло електрическите автомобили са предразположени към по-малко повреди от моделите на двигатели с вътрешно горене. Възможно е в бъдеще електрическите коли да имат повече проблеми с окачването, спирачките и гумите заради по-високото тегло. Тепърва обаче ще разберем как всичко това ще им се отрази в дългосрочен план. От ADAC обаче обещават да разглеждат задълбочено и да сравняват представянето на двата вида задвижвания и в бъдеще.