2024
Състезателна машина с регистрация за движение по обществената пътна мрежа: Abt направи „стрийт“ версия на Audi R8 GT2. Направихме с нея бърза обиколка на пистата Лаузицринг
Всяка година екипът на Abt изкарва по нещо ново, което разбунва духовете. Не говорим за успехите в DTM, а за супербързи автомобили, които могат да се движат по обществената пътна мрежа. Да, в Abt го могат – не всичко на този свят са разни компоненти за оптичен тунинг и по-ниско окачване.
От мотоспорта на пътя
Когато в средата на 2023 г. бяха разпространени снимки на R8 GT2 с регистрационни номера, веднага се появиха спекулации за ново Super R8 от Audi – които бяха допълнително подхранени от факта, че тестовият пилот на Аudi Sport Франк Щиплер беше забелязан зад волана на супермашината. Тя обаче се оказа проект на Abt Sportsline. След приключването на програмата Audi Sport Customer Racing, тунинг компанията с централа в Алгой набързо закупи последните 99 състезателни GT2 и им приложи любимата си формула „от пистата на пътя“ с пускането на XGT. И този път без хън-мън: защото зад това означение се крие не преработено „цивилно“ R8, а истинска техника от GT2, одобрена за движение по обществената пътна мрежа.

Идеята за проекта идва от Ханс-Юрген Абт, управляващия директор Томас Биермайер и партньора Кристиан Шерер преди две години. Състезателите Келвин ван дер Линде, Мартин Томчик, Франк Щиплер и Рикардо Фелер се редуваха зад волана по време на развойните тестове. Заради приблизително 40 отделни промени, продължилият месеци процес на одобрение за движение по обществените пътища се оказва значително по-дълъг от разработката на стандартен автомобил. Техническите адаптации включват сложни модификации – например на системите за термомениджмънт и за диагностика. Наложило се е да бъдат монтиран резервоар, ръчна спирачка, централно заключване, климатик и имобилайзер от серийната версия, както и нов инструментален клъстер (табло).

Кокпит като в състезателна машина
Централната конзола е „по-човешка“ в сравнение с тази при истинската състезателна GT2-машина (що се отнася до запалване, задна предавка, регулиране на педалите), a воланът, който е скосен отгоре, е с по-мека обшивка, отколкото при „бегачката“. На него са разположени бутоните за стартиране, за тракшън контрола, както и клаксонът. Лостчетата за мигачите и за чистачките са като при нормалното R8. Но това не е всичко. За да нямате никакви проблеми с шума и CO2-емисиите, изпускателната система от Lambo е модифицирана, така че да отговаря на изискванията за емисии на германската KBA.
Нещо друго? Да, един автомобил беше пожертван за краш тестовете. А по отношение на самата техника? Окачването с колоувъри вече разполага с по-малко възможности за настройка, ABS има 8, а не 12 степени, но пък спирачките Brembo са едно към едно като при състезателната машина. Джанти/гуми? Вместо с 18-цолови сликове кованите джанти Abt 19/20″ са обути в полусликове. XGT серийно разполага с гуми Pirelli Trofeo R, като опция клиентите могат да поръчат Michelin Cup 2 R.
Задвижване от GT2
Тегло? 1450, с малко над 200 килограма повече, отколкото при R8 в състезателната версия. Задвижване? 7-степенна трансмисия с два съединителя като при серийното R8. Мощност? 640 к.с., точно колкото в GT2.
Има още много подробности, за които бихме могли да разкажем, но вече нямам търпение да седна зад волана. Именно така ще разберем колко е останало от състезателния автомобил. Само преди няколко седмици карах GT3 LMS Evo II по време на тест на пистата Лаузицринг. И точно на нея сме днес. Заедно с екипа на Abt, механици, четири комплекта нови гуми и нагреватели за тях. Хората от Abt не се шегуват. И времето е на наша страна, макар че е облачно, температурата е над 10 градуса.

Първо проверявам дали автомобилът е пригоден за обществените пътища. Отивам да заредя на бензиностанцията в Зенфтенберг. Вмъквам се в седалката тип „корито“, закопчавам шестточковите колани, включвам на контакт, натискам бутона за стартиране, задействам първа предавка с лостчето на волана – и потеглям. Леле, доста е шумничко! Чувате отчетливо как камъчетата се удрят в калниците, огледалата осигуряват доста добра видимост, а пътуването в трафика се оказва изненадващо комфортно и лесно.
Модел | Abt XGT | ||
Двигател | V10, централно, отзад надл. | ||
Работен обем | 5204 cм³ | ||
Мощност | 470 кВт (640 к.с.) при 8000 об/мин | ||
Макс. въртящ момент | 550 Нм при 6250 об/мин | ||
Задвижване | задно, 7-степ. трансмисия с два съединителя | ||
Д/Ш/В | 4568/1995/1280 мм | ||
Тегло | 1450 кг | ||
Джанти/гуми | 11 x 19″ 305/30 R 19 (пр.); 11,5 x 20″ 315/30 R 20 (з.) | ||
0–100 км/ч | 3,4 сек | ||
0–200 км/ч | 9,1 сек | ||
Макс. скорост | 310 км/ч | ||
Обем на резервоара | 83 л | ||
Разход | 20,7 л/100 км (А98 Н) | ||
Емисии CO2 | 473 г/км | ||
Цена | 1.196.000 лева |
Връщам се обратно на пистата, където ни очаква състезателният инженер Леон Виперщег. Като бог на състезателните стратегии, настройките и анализа на данни, той изигра ключова роля за успеха на пилота на Abt Келвин ван дер Линде. А Леон може и да кара доста добре. Толкова добре, че отново провери настройките на XGT за Лаузицринг в рамките на няколко обиколки и направи леки корекции. Благодаря на Леон, слагам каската и тръгвам.
Аеродинамиката е напълно адекватна за 640 к.с.
Невероятно е каква увереност ти вдъхва автомобилът още от първите метри: аз карам, а R8 просто ми се подчинява без да ми се меси. В първите обиколки оставям тракшън контрола включен, окачването работи перфектно, усещам леко недозавиване в един от бързите десни завои, задната ос вече „захапва“ добре, превключването на предавките е бързо, но не толкова, колкото при скоростна кутия за състезателна машина. Благодарение на антикрилото отзад и другите аеродинамични елементи мощността от 640 конски сили бива предавана с необходимото притискане към асфалта. Връщам се в бокса, следва кратък брифинг с Леон за впечатленията ми, поставят ми комплект нови загрети гуми Cup 2 R и тръгвам.

В първата обиколка предните гуми не са напълно готови за работа – следва леко недозавиване в два завоя, но във втората обиколка вече всичко е наред. Максималната скорост е само 253 км/ч, настоящият лидер Ferrari 296 GTB беше с 20 км/ч по-бърз тук. Влизам в Infield-a, идеалната линия, давам газ отрано в апекса. Минавам отляво на изкачването към овала, задницата не „изпуска“, тук вече автомобилът е с две десети по-бърз от Ferrari-то. Късно спиране за затварящия ляв завой – за по-добра линия не можем и да мечтаем.

Никой досега не е бил по-бърз от XGT
Следва минимално недозавиване в десния завой, но с много увереност и скорост атакувам обратната права, 10-те цилиндъра надават жестоки крясъци, а под каската се прокрадва широка усмивка. Отново късно спиране, дисковете светят, педалът „омеква“, но и тук постигаме възможно най-добрата линия.
Вътрешна линия към старт-финалната права, вътрешното ми усещане е, че Audi-то е много бързо, но се оказва, че 296 се е справило малко по-добре. Обратно в бокса съм, Виперщег вдига ръце: „Направи я под 1:26!“ Бързо излизам от кокпита, свалям каската, вкарвам картата памет в компютъра, направо велико! 1:25,76 мин – имаме нов рекорд на Лаузицринг!
Извод
Поздравления за хората от Кемптен, благодаря ви за смелостта, скъпи Ханс-Юрген Абт и Томас Бирмайер. В лицето на XGT вие сте създали още един победител!
