2024
През 1964 г., когато на пазара излиза новият Fiat 850, повечето хора го възприемат (и то с пълно право), като усъвършенстван вариант на общодостъпния Fiat 600, но нищо повече от това. Карло Абарт обаче, както винаги има други виждания по тези въпроси и незабавно се заема с преработката на 850, въодушевен от големия успех, който постига със спортните версии на Fiat 600. Като начало повишава мощността от 34 на 42 к.с., но това някак си не успява да грабне вниманието на публиката, и още в края на 1964 г. той предлага нова версия на 850 с мощност 54 к.с. Година по-късно конските сили вече са 62, а съвсем скоро след това стават 74, докато максималната скорост е увеличена до невероятните за такъв работен обем 172 км/ч. Цената на тази екзотика, разбира се, също е доста висока. Докато стандартният Fiat 850 струва 798 000 лири, за купето на Abarth трябва да се платят цели 1 410 000 лири. Специалната серия, разработена от Карло Абарт, е лансирана на пазара под общото наименование „OT“, което значи Omologata Turismo (хомологиран туристически автомобил).
Тези автомобили са толкова бързи, че редица спортни асоциации, включително и американската SCCA, забраняват на Abarth всякакви участия в клас под 1000 кубика, защото е ясно, че опонентите му така или иначе нямат никакъв шанс. В Италия обаче еволюционното развитие на този автомобил продължава да изненадва с все по-разтърсващи версии. Част от купетата на Fiat 850 започват да се оборудват с по-големи двигатели с обем 1300 и 1600 куб. см, чиято максимална мощност вече достига 95 к.с., но това това явно не е достатъчно. Още през февруари 1966 г. Карло Абарт представя в Торино своето истинско чудовище Abarth OT 2000 Coupe, с което традиционно добрите взаимоотношение между Abarth и Fiat достигат взривоопасно висок градус.
Разработката на този италиански “Muscle car” започва още през 1964 г. под ръководството на главния инженер Марио Колучи и специалиста по двигатели Лучано Фочи. В резултат на това е проектиран двулитровият OHV двигател Abarth Sigla 200 със специална цилиндрова глава, който е оборудван с два двукамерни карбуратора Weber 45 DCO3 с хоризонтален поток. Той най-напред е внедрен в Simca-Abarth още през 1964 г., но когато е взето решение да бъде използван при серийна версия на Abarth, базирана на Fiat 850 Sport Coupe, мощността му е редуцирана до „по-скромните“ 185 к.с., но благодарение на увеличения въртящ момент от 285 Нм при 5500 об/мин е постигната по-добра гъвкавост. Скоростната кутия е 5-степенна Abarth Tipo 139. Окачването също е специфично с люлеещи се рамена, стабилизатори и телескопични хидравлични амортисьори отпред, докато отзад е с тръбни рамена, пружини и телескопични хидравлични амортисьори. Джантите са изработени от магнезий, а четирите масивни състезателни гуми Dunlop са с размер 5.00×13 отпред и 6.00×13 отзад.
Външно каросерията на автомобила се отличава с по-масивни калници и твърде нетипичната за автомобил със заден двигател предна радиаторна решетка, под която е поставената резервната гума.
Високо рисковата операция за извличане на екстремно висок потенциал от този автомобил завършва повече от успешно, а максималната скорост на Abarth OT 2000 Coupe, отчетена от уредите на тестовото трасе, надхвърля 240 км/ч. Доколкото е известно, са направени само 5 екземпляра, като днес един от тях се намира в Испания и един – в Германия.