2023
Почитателите на марката Abarth обикновено обичат oстаналите да знаят какво шофират. Ето защо звукът се оказва на първо място в списъка с желания на т.нар. Abarthisti, сред които е направена анкета относно първия електромобил на тунинг компанията, основана през далечната 1949 г. Ето защо Abarth 500e ръмжи също толкова настървено, колкото и събратята му, задвижвани от турбобензинови двигатели.
Естествено, за звука тук се грижи не ауспухова система с четири тръби като при Abarth 695, а високоговорител зад задната броня. Той генерира изкуствен шум на ДВГ, който е изненадващо автентичен. Неравномерно „гъргорене“ на празен ход, дълбок тътен при потегляне, който става по-силен с увеличаване на скоростта – направо изумително! Липсва само вдигането на оборотите при превключване – защото Abarth 500e е само с една предавка като повечето електромобили.
Честно казано, всичко това създава огромно удоволствие по междуградските пътища, но в градския трафик ще ви дойде в повече. Добрата новина е, че високоговорителят може да бъде изключен.
Затова спираме синтетичния рев и по време на тестовото шофиране в близост до езерото Маджоре се носим безшумно на ток. Навигацията ни води по отсечки с множество серпентини, по които Abarth 500e се чувства много по-добре, отколкото на магистрала.
Скорпион под напрежение
Да, действително електромобилът е с около 350 килограма по-тежък от Abarth 695. При директно сравнение обаче увеличеното междуосие, по-широката следа, по-ниският център на тежестта и по-доброто разпределение на масата оказват положително влияние върху пътното поведение на машината. Електрифицираният скорпион се стрелка по завоите като картинг благодарение на спортното си окачване и специалните си гуми. Задвижването на ток се справя с недозавиването на предната ос по-изискано от ESP-то на 695. Освен това задната част на Abarth 500e не реагира толкова нервно при спиране в завой или при преминаване през неравности.
Като цяло, Abarth 500e използва силовия тракт и батерията с капацитет 42 кВтч на своя аналог с емблема на Fiat. Електродвигателят обаче достига по-високи обороти и генерира с 37 к.с. повече. Но 155 к.с. не са толкова много за Abarth – все пак 695 генерира до 180. Максималната скорост е ограничена електронно на 155 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч за 7 секунди далеч не е смайващо за спортен автомобил. И все пак: в градския трафик електромобилът прави впечатление на значително по-пъргав от своя аналог на ДВГ.
Тази пъргавина обаче има своята висока цена – и тя е високата енергийна консумация в комбинация със сравнително малката батерия. По официални данни Abarth 500e трябва да бъде зареждан на всеки 250 километра. При подчертано динамичен стил на шофиране и в режим Scorpion Track, ако спирате само с помощта на дисковите спирачки, а не чрез рекуперацията, няма да можете да изминете и 200 км.
Рекуперацията функционира малко грубо
За пътя до работа е по-подходящ режимът Turismo. Тогава мощността бива намалена до 136 к.с., които са напълно достатъчни за градско шофиране. При вдигане на крака от педала на газта електродвигателят превключва на рекуперация. Полученият в случая спирачен ефект е малко груб – но напълно достатъчен, за да намалите до 0 км/ч с малко повече внимание.
Освен по крещящите цветове на каросерията, Abarth 500e почти не се различава от технологичния си събрат Fiat 500е – но малко по-друг е казусът с интериора.
Спортните седалки, тапицирани с фина алкантара и с щамповани отзад скорпиони, са серийни. Те осигуряват прилична странична опора, но са значително по-удобни, отколкото „коритата“ на Abarth-ите с двигател на вътрешно горене. Шофьорското „кресло“ дори може да се регулира по височина. Благодарение на облечения в алкантара волан, който може да се настройва по височина и дълбочина, дори и по-високи водачи ще успеят да постигнат оптимална позиция на седене – все пак Abarth не е замислен само за италианци…
Технически характеристики и цена: Abarth 500e Turismo
Електромотор с постоянни магнити
Мощност 113,7 кВт (155 к.с.)
Максимален въртящ момент 235 Nm
Предно задвижване/1-степ. скоростна кутия
Д/Ш/В 3673/1682/1518 мм
Междуосие 2322 мм
Собствено тегло 1360 кг
Багажник 185-550 л
0-100 км/ч 7,0 сек
Максимална скорост 155 км/ч
Разход 17,1-18,8 кВтч/100 км
Цена от 76 000 лв. (за Германия)