95-годишен ветеран: „Bon Voyage” с Renault NN-1

0110
2021

Скоро след края на първата световна война Луи Рено поставя началото на амбициозен проект за изграждането на най-модерния за времето си автомобилен завод в Европа. Той би трябвало да бъде нещо много повече от обикновено промишлено предприятие – мащабен социален комплекс, който включва всичко необходимо за работниците – от собствени жилища, перални, детска градина, занаятчийско училище и клиника до плувен басейн, гимнастически салон и дори хотел.

Още в края на 1919 г. Renault лансира първия си следвоенен модел 10CV – нов компактен и максимално опростен автомобил, проектиран в духа на Ford модел T, който е предназначен за възможно най-широк кръг клиенти. Той наистина успява да постигне голям пазарен успех и за разлика от довоенния си предшественик вече е оборудван с 4-цилиндров двигател.

На 17 март 1922 Renault се трансформира в акционерно дружество (Société Anonyme des Usines Renault). Създадена е първата механизирана поточна линия за монтаж на леки автомобили, която е и първата по рода си в производствената система на френската автомобилна индустрия. Модерното окачване, с което се отличава луксозната гама, вече е въведено и при по-икономичните 4-цилиндрови модели 12CV и 18CV. На автосалона в Париж през октомври 1922 г. е представен най-малкият фирмен модел 6CV, чието производство започва от следващата година. Неговият първи вариант, обозначен като KJ, е с моноблоков 4-цилиндров двигател с диаметър на цилиндъра и ход на буталото 58 x 90 мм, който се превръща в основа за всички следващи версии на 6CV за дълги години напред. Оборудван е с електрически стартер на фирмата Dynastart S.E.V., а през пролетта на 1924 г. дори започва да се предлага със спирачки на четирите колела, което е много новаторско за времето си решение в този компактен клас.

През 1924 г. започва производството на Renault NN, най-успешния представител на серията 6CV, създаден с една основна цел – да се противопостави на Citroën 5HP и останалите конкурентни автомобили от категорията “популярни”. Моделът NN идва на мястото на KJ (1923 – 1924) и MT (1923 – 1926), който също е представител на най-икономичната фирмена серия 6CV. Но докато при MT е запазено късото междуосие на KJ, при NN то е удължено с 20 см. Благодарение на това той предлага четири широки и удобни седалки и много по-добър комфорт и затова не е изненада, че кариерата на MT приключва още през 1926 г.

За времето си автомобилът се отличава с наистина богата екипировка, като конзола за резервната гума, допълнителни светлини, допълнително място за багаж – истински лукс, който може да бъде допълнен от няколко основни фабрични опции, като брояч, часовник и четири амортисьора.

Renault NN използва немско магнетно запалване на Bosch, а 12-волтовата електрическа система, със стартер/генератор е на фирмата Rhöne, Париж. През 1926 г. моделът претърпява някои предимно външни промени, като получава по-висок капак, декориран с новата ромбоидна фирмена емблема, въведена през същата година, и различни по форма калници, които са извити при луксозната версия, докато при стандартното изпълнение остават прави. През следващата година NN става NN1, какъвто е и представеният от нас автомобил.

При третата и последната серия на модела – NN2, представена през 1928 г., барабанният съединител е заменен с дисков, въведено е и ново акумулаторно запалване с дистрибутор.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв