924 – различното Porsche

0809
2024

Лансираният в средата на 70-те, но замислен много по-рано модел 924 на Porsche е първият представител на марката, който в много отношения разчупва наложено­то статукво на фирмената филосо­фия. Това е първият модел на Porsche с водно охлаждане, предно разположен двигател и задно предаване – нещо обичайно за конвенционалните произ­водители, но нетипично за Porsche, чиято запазена марка са задните и централно разположени „боксери“ с въздушно охлаждане.

Първото представяне на модела пред журналисти става през ноември 1975 г. на пристанището Ла Гран Мот в Камарг в южна Франция. Той донася толкова голям успех на фирмата, че благодарение на голямото търсене освен избавление от неизбежния финансов колапс, са осигурени и необходимите средства за бъдещото модернизиране на фла­гмана 911. Производството на Porsche 924 продължава до 1985 г., но в САЩ мо­делът е заменен от по-съвършената версия 944 още през 1983 г. В периода 1986 – 1988 г. се произвежда версия с двигател от Porsche 944, обозначена като 924S.

Проектирането на 924 започва още в началото на 70-те години под кодо­вото название Volkswagen 425, като с разработката на ходовата част и дизайнът са ангажирани инженерите на Porsche, а двигателят е сериен Audi I4. През 1973 г., в резултат от петролните кризи и други вътрешнофирмени проблеми работата по 425 е преустановена, с кое­то е осигурен необходимият ресурс за разработката и производството на VW Scirocco. По същото време обаче Porsche смята да замени поостарелия си мо­дел 914 и сключва сделка с ръковод­ството на VW да откупи правата за производство на Volkswagen 425 за колосалната сума от 100 милиона марки (според някои източници – 160 милиона), което от друга страна едва ли е над­вишавало сумата, платена от VW на Porsche за проектирането на модела.

Според условията на договора но­вият автомобил е трябвало да бъде произвеждан в бившата фабрика на NSU в Некарсулм от работници на VW. Дизайнер на модела е холанде­цът Харм Лагаай, който по същото време е член на дизайнерския екип на Porsche.

Още със своя дебют, Porsche 924 се налага като относително мощен спортен бестселър на достъпна цена, което до голяма степен се дължи на използването на вече готови агрегати от други модели на концерна. Двигате­лят е 2.0-литров VW ЕА831 I4 (идентичен с този на Audi 100 и лекотоварния VW LT), а скоростната кутия идва от Audi. За нуждите на американския пазар двигателят е оборуд­ван със система за директно впръскване Bosch K-Jetronic, благодарение на която мощността е увеличена на 95 к.с. В средата на 1977 г. е лансирана обновена версия на 924 с катализатор, при която мощността вече e 110 к.с. Европейските изпълнения, които по това време все още не са зависими от строгите норми за отработени газове, достигат мощност от 125 к.с.

До края на 1976 г. моделът се произвежда само с меха­нична четиристепенна скоростна кутия, а от 1977 г. вече се предлага и тристепенен автоматик. През 1979 г. се по­явява и петстепенна трансмисия, която поради високата си цена година по-късно е заменена от стандартна 5-степенна скоростна кутия от Audi при всички версии на 924, при които липсва турбокомпресор.

Първоначално спирачките са дискови отпред и барабан­ни отзад, но това е отчетено като недостатък от стра­на на американските експерти. Проблемът е взет под внимание и след 1980 г. част от версиите на 924 започват да се правят с дискови спирачки на четирите колела.

На фона на своите многобройни достойнства, включи­телно елегантния външен вид, икономичност и надежд­ност, Porsche 924 проявява и един сериозен недостатък – слаба динамика. С появата на първите турбо-версии обаче ситуацията се променя драстично. Така фирмата постига невъзможното за мнозина – здрав и надежден автомобил, с много повече възможности от редовите спортни мо­дели, но същевременно много по-достъпен от тях като цена. Първата турбо-версия е лансирана през 1978 г. със стандартния 2.0-литров двигател от Audi I4, но с изцяло нова глава (ръчно изработвана в Щутгарт!). Така степен­та на сгъстяване е увеличена до 7,5:1, а инсталираният турбокомпресор е тип ККК К-26, в резултат на което е постигната мощност от 170 к.с. Малък недостатък от всички тези подобрения е по-високото тегло на двигате­ля, което се увеличава с близо 30 кг, а това, от своя страна, налага подсилване на предното окачване. Турбоверсията се отличава с някои външни дизайнерски промени, както и с наличието на нови 15-цолови джанти, дискови спирачки на всички колела и петстепенна скоростна кутия. В резултат от всички тези подобрения, потенциалът на турбоверсията на 924 в много отношения се припокрива с този на Porsche 911 SC.

През 1984 г. VW решава да спре от производство блоко­вете на двулитровите двигатели, използвани при Porsche 924, което поставя фирмата в затруднено положение. Така е взето решение масовият и общодостъ­пен модел да продължи да се прави с модифициран двигател на 944, в резултат на което е разработена по-слаба версия на 2,5-литровия агрегат, чиято мощност е намалена от 163 на 150 к.с. През 1988 г., която е и последната от производството на 924S, мощността на модела е повишена до 160 к.с. Това е постигнато с използването на нови бутала, в резултат на което степента на сгъстяване е повишена от 9,7:1 на 10,2:1.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин