90-годишен български моряк кара Mitsubishi Colt 800 oт 53 години!

1212
2021

Дванадесетият поред автосалон в Токио е открит непосредствено след обнародването на закона за либерализиране на автомобилния внос, приет в Япония на 1 октомври 1965 г. Японските фирми отдавна се готвят за този момент и техните премиери по време на шоуто са по-атрактивни от всякога.

Автомобилът, за който разказваме – Mitsubishi Colt 800, е един от дебютните модели на този автосалон, както и първият в историята на японското автомобилостроене серийно произвеждан модел с каросерия фастбек. Производството му започва през ноември 1965 г. и приключва в началото на 1971 г., като в своя първоначален вариант се оборудва с трицилиндров двутактов двигател с работен обем от 843 куб. см, който достига мощност от 45 к.с. (33 кВт) и развива максимална скорост от 120 км/ч. Това го прави по-бърз, по-мощен и по-конкурентоспособен при съпоставка със 700-кубиковата Toyota Publica, която е и неговият основен съперник в същия клас.

Въпреки че изглежда като фастбек (решение, което почти сигурно е вдъхновено от Renault 16), Colt 800 има стандартен багажник и никога не е бил оборудван с така наречената трета врата. Първоначално се предлага в две изпълнения – фастбек с две врати (известен също и като “coupe utility”, или просто “ute”) и стандартно комби (с названието Van), също с две врати и максимално опростено обзавеждане на интериора.

Кариерата на двутактовите изпълнения е сравнително кратка, поради все по-строгите ограничения, налагани върху този тип двигатели в световен мащаб, и през 1968 г. те са окончателно заменени от по-мощна 4-цилиндрова версия, лансирана като Colt 1000F (в тази връзка е интересно да се отбележи, че през същата година е преустановено производството и на последния двутактов японски автомобил от този клас – Suzuki Fronte 800, като в сравнително кратки срокове целият диапазон 700-800 куб. см на японския пазар е премахнат и заменен от нов 1000-кубиков клас).

Новият двигател с вътрешнозаводско обозначение КЕ43 е с работен обем 977 куб. см и достига мощност от 55 к.с. (40 кВт), като буквата “F”, поставена след цифровия индекс, идва от „fastback“, което има за цел да разграничи модела от произвеждания по същото време напълно различен като дизайн седан на Mitsubishi, също наречен Colt.

През август Colt 1000F получава трета врата, в чиято рамка е вградено малко по-ограничено като площ задно стъкло, спрямо това на предходния модел. Той остава в производство до май 1969 г., след което е заменен от по-мощна 1,1-литрова версия от 58 к.с. В този вид и с частично актуализиран дизайн продължава да се произвежда под търговското название 11-F до март 1971 г., като наборът от предлагани разновидности е обогатен от версия фастбек с четири врати и по-богат набор двигатели, включително и няколко спортни изпълнения.

От дълги години насам един автентичен представител на серията 800 на Mitsubishi Colt е неизменна част от облика на нашата ретро общност, благодарение на ветеран от Българския морски флот с 30-годишен стаж, а понастоящем и знаменосец на Клуба на моряка в Бургас. Светослав Боснов, който през пролетта на тази година отпразнува своя 90-годишен юбилей, е роден на 23 април 1931 г. в Бургас. През 1964 г. е първото му международно плаване, като телеграфист на един от корабите на тогавашното ДСП „Тексим“, а през 1967 г. е и първата му околосветска обиколка по море. Историята на неговия автомобил започва през същата година, когато корабът му акостира на пристанището в японския град Ниигата. Светослав Боснов владее добре английски и благодарение на това успява да се договори с един местен жител, който е обявил за продажба своето Mitsubishi Colt 800. Плаща за него 800 долара в брой и с личното разрешение на капитан Георги Гърдев го натоварва на кораба „Авиор“. През 1968 г. след дълги месеци. прекарани в океана, нашият плавателен съд пуска котва на пристанището в Сицилия, откъдето Боснов се прибира на собствен ход с новия си автомобил до Бургас за по-малко от четири денонощия.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин