2024
На 12 март 1929 г. група акционери, сред които Жак Асенов, Изако Вентура, Макс Леви, Иван Русинов и Атанас Напетов създават дружеството „Американ кар компани“ АД с основен капитал 3 млн. лв., разпределени в 3000 акции по 1000 лв., като през 1930 г. към тях се присъединява и австриецът Лико Хаим. От края на 20-те години фирмата започва да внася в България продуктите на GMC, с амбицията в близко бъдеще да поеме представителството на всички марки на General Motors, което от части е реализирано едва през втората половина на 30-те години.
През пролетта на 1929 г. е организирана и една от първите рекламни кампании на дружеството по време на автомобилното състезание в Русе, проведено на 14 юни:
„В днешната манифестация, пише по този повод в. „Русенската поща“, ще вземе участие и една от най-хубавите коли от Женерал Мотор – Буйк. Относно съобщението на събрата ни „Дунавска трибуна“ от вчера, за кола с № 724, шофирана от една дама, дължим да прибавим, че същата е действително шофьор….“
Освен атрактивния Buick и елегантната дама, която го управлява, софийското представителство изпраща специално за празника в Русе и един нов модел Oldsmobile.

На 16 ноември 1931 г. поради финансови трудности дружеството е ликвидирано по решение на акционерите, но на 7 май 1932 г. е пререгистрирано от живеещия у нас австриец Лико Хаим и съдружника му Марко Леви, като в него влизат още Атанас Напетов и германците Вилхелм Бинеман и Вилхелм-Йосиф Кром.
През януари 1938 г. „Американ кар компани“ организира безплатна екскурзия до автосалона в Берлин за потенциални клиенти на фирмата. На връщане групата пътува с няколко автомобила Opel от различни модели и преминава през по-големите европейски градове, включително и Рюселсхайм, където е посетен фирменият завод. Ето и част от текста на обявата за това пътуване:

„Американ кар компани, генерално представителство на най-голямата европейска фабрика за автомобили „Опел“ в желанието си да усили рекламната страна, кани евентуалните купувачи да посетят автомобилната изложба в Берлин, като пътните разноски за отиване и връщане ще бъдат за сметка на фирмата. Посетителите ще имат възможност едновременно да разгледат и Лайпцигския панаир, фабриката Опел и на връщане да минат през няколко европейски столици и големи градове…
…Връщането ще стане с автомобили.“
Фоторепортаж от екскурзията е поместен без допълнителен коментар в брой 51 на сп. „Автомобилизъм и туризъм“ от април същата година под заглавие „С автомобили от Франкфурт до София“. От публикуваните три снимки се вижда, че нашите автомобилисти се завръщат в страната с пет леки автомобила (2 Olympia, 2 Kadett и 2 Super Six) и един камион Opel Blitz.


В края на 30-те години „Американ кар компани“ се обособява като вносител на Chevrolet, докато представител на две от останалите дивизии в General Motors – Buick и Pontiac, става фирмата на Иван Б. Казанджиев, създадена през 1935 г., официален вносител на Cadillac вече е Димитър Илчев, а представителството на Opel е поето от братя Габровски.
В началото на Втората световна война вносът на леки коли от САЩ е преустановен и техните представителства прекратяват дейността си.