2025
Илия Чубриков започва да се състезава още ненавършил 17 години със 125-кубиковия мотоциклет DKW на баща си, а първият му старт в истинско състезание е по време на шосейна надпревара до връх Столетов през 1952 г. Първата му голяма победа на българска територия е записана още с неговото дебютно участие на международния мотокрос под връх Шипка през 1956 г. Еуфорията, която предизвиква сред зрители и състезатели, и безкрайната поредица от победи продължават и през първата половина на 60-те години. По това време родният мотоциклетен спорт бележи успехи, които се помнят и днес.
Първата среща на Илия Чубриков със състезателните автомобили става благодарение на тогавашния директор на ДСП „Булет“ Емил Разлогов. В средата на 60-те години това кратко просъществувало стопанско предприятие организира производството на „Булгаррено“ 8 и 10, а не след дълго купува и лиценза на особено успешните спортни автомобили Alpine А110. До този момент Чубриков никога не е мислил да се разделя с мотоциклетния спорт, но той приема това ново предизвикателство, което не след дълго дава своите първи резултати.
![](https://autobild.bg/wp-content/uploads/2025/01/Chubrikov-2-720x474.webp)
Първото му участие в автомобилна надпревара е през пролетта на 1967 година на рали „Трансбалкания“. Автомобилът „Булгаррено“ 8 с 1300-кубиков двигател, който излиза начело и успява да извоюва безапелационна победа на този своеобразен автомобилен маратон. Случаят остава завинаги в историята на българския автомобилен спорт не само поради факта, че това е дебютната изява на Илия Чубриков на автомобилната сцена, но и че това е първата победа, извоювана от българин на международно рали.
Няколко месеца по-късно, след официална покана от Франция Илия Чубриков вече се състезава на рали Монте Карло редом с едни от най-големите рали-пилоти в света. При първото си участие е със стандартен Alpine, но през 1969 г. той пристига в Монте Карло с 1300-кубиков „Булгаралпин“, с който се движи в първите 20 от общо 200 екипажа, но отпада поради повреда. Третото и последно участие на Илия Чубриков в тази престижна надпревара е през 1971 г., когато автомобилът му е отново „Булгаралпин“. Тогава той успява да достигне 28-а позиция в генералното класиране, от общо 220 участващи екипажа.
![](https://autobild.bg/wp-content/uploads/2025/01/Chubrikov-3-720x523.webp)
Първата победа на Илия Чубриков с „Булгаралпин“ е отбелязана през 1969 г. по време на петото Балканско рали в Турция.
По време на второто издание на рали „Златни пясъци“ от 1971 г. Илия Чубриков стартира с Alpine 1600 и става първият (а за съжаление и последен за дълги години напред) български състезател, който някога е заемал призовата позиция на това най-престижно българско рали.
През 70-те и началото на 80-те години той успява да извоюва 12 първи места в генералните класирания на някои от най-престижните европейски ралита като „Кордатик“ (1972 г.), „Татри“ (1973 г.), „Руска зима“ (1974 г.), „Дунав“ през 1976 и 1978 г., както и цяла поредица от победи на рали „Гюнайдин“ през 1978, 1979, 1980 и 1983 г., където се изявява с Renault 5 Turbo. Един от особено интересните епизоди от онази епоха е свързан с участието на Илия Чубриков в маратонската „Обиколка на Средиземно море“ през 1978 г. Дотогава, а и дълго време след това, той се състезава само и единствено с Renault, но тук по изключение неговият автомобил е най-обикновена Лада 1300. Въпреки силната западна конкуренция той излиза начело и печели ралито.
![](https://autobild.bg/wp-content/uploads/2025/01/Chubrikov-1-720x528.webp)
През 1983 г. Илия Чубриков достига до пето място в крайното класиране на Европейския рали шампионат, а година по-късно става първият и единствен българин, удостоен с приоритет „А“. През 1989 г. той се класира шести в генералното класиране и втори в група „Б“ на Европейския рали шампионат, а през 1990 г. по време на същата надпревара печели трето място в генералното класиране и първо в Група „Б“.