2023
BMW Group изпълнява целите, поставени за 2022 г. като прогноза, като по този начин демонстрира своята оперативна сила в трудна бизнес среда. Премиум производителят значително увеличава консолидирания резултат (23 509 млн. евро/+46,4 %) и излишъка (18 582 млн. евро/+49,1 %) в сравнение с предходната година. Това положително развитие се дължи на добрата ценова реализация и положителните ефекти върху продуктовия микс, както и на пълната консолидация на китайското съвместно предприятие BMW Brilliance Automotive Ltd. (BBA). Паричният поток от пълната консолидация на BBA на 11 февруари 2022 г. в размер на 5 011 млн. евро допринася за значително по-висок свободен паричен поток в автомобилния сегмент от 11 071 млн. евро.
Увеличаващите се обеми на продажбите на изцяло електрически модели, които представляват общо 9% от доставките през 2022 г. с увеличение от 107,7%, подкрепят по-нататъшното намаляване на стойността на емисиите на CO2 на новия автомобилен парк в ЕС. По предварителни изчисления тази стойност е 105,0 г/км (според WLTP). Тя пада под стойността от предходната година с (-) 9,4% и приложимата граница с 22,5 г/км CO2 (предходната година: 115,9 г/км; вижте речника). BMW Group продължава последователно напред с електрифицирането на своята продуктова гама и възнамерява да увеличи дела на изцяло електрическите превозни средства в общите доставки до 15% тази година.
„Успехът през 2022 г. има два основни градивни елемента: силно и страстно екипно усилие от цялата ни работна сила по целия свят – и убедителни продукти, с които предоставихме правилния отговор на предизвикателната среда“, казва председателят на борда на директорите на BMW AG, Оливер Ципсе. „Това показва, че онези, които подхождат към трансформацията смело и последователно и в същото време поддържат висока степен на гъвкавост, могат да постигнат силни резултати дори при сложни условия. Ние ще продължим да следваме този път на BMW и в бъдеще, за да продължим да водим компанията по пътя към успеха.”
Положителни ефекти в концерна чрез пълното консолидиране на BBA
През финансовата 2022 година BMW Group отново надхвърля ключовите финансови цифри от предходната година и постига значителни увеличения на продажбите, нетния доход и нетния доход.
Както се очакваше, доставките от 2 399 632 автомобила са малко под предходната година (2 521 514 автомобила/ -4,8%). Постоянно силното клиентско търсене е отразено в голямото изоставане на поръчките на компанията – това не можа да бъде напълно овладяно поради напрегнатата ситуация с доставките на полупроводникови компоненти, прекъснати вериги за доставки и ограничения заради Covid в Китай.
Електрифицираните автомобили – BEV и PHEV – представляват общо 18,1% (433 792 автомобила / +32,1% на годишна база) от доставките. Обемът на продажбите на изцяло електрически автомобили е значително по-висок от предходната година с 215 752 броя (+107,7% спрямо предходната година).
Продажбите на групата се увеличават до 142 610 млн. евро (предходната година: 111 239 млн. евро / +28,2%). Интегрираният дял от продажбите на BBA допринася значително за растежа. Освен това BMW Group се възползва от по-добра реализация на цените – както за продажби на нови автомобили, така и за препродажба на върнати от лизинг автомобили и положителните ефекти от продуктовия микс.
В значителна степен обратен ефект има включената за пръв път себестойност на продажбите на BBA. По-високите разходи за материали, суровини и логистика, по-високите разходи за рефинансиране в бизнеса с финансови услуги поради по-високите лихвени проценти и консолидационни ефекти във връзка с BBA и по-високият дял на електрифицираните превозни средства също имаха повишаващ ефект върху разходите.
Постижения в научноизследователската и развойна дейност в нови модели и електрически задвижвания от шесто поколение
Прогресивната трансформация на премиум производителя се отразява в умереното увеличение на разходите за научноизследователска и развойна дейност: направени са общо 6 624 млн. евро разходи за научноизследователска и развойна дейност според IFRS (предходната година: 6 299 млн. евро / + 5,2%). Изследователската и развойната работа е свързана основно с новите модели и NEUE KLASSE, както и с развойната работа за планираното шесто поколение електрически задвижвания. Освен това допълнителни средства се вляха в дигитализацията на автомобилния парк и автоматизираното шофиране.
От друга страна, процентът на R&D (HGB) намалява поради увеличението на продажбите спрямо предходната година и възлиза на 5,0% (предходната година: 6,2%).
Инвестициите в имоти, машини и съоръжения и други нематериални активи възлизат на 7 791 млн. евро през 2022 г. (предходна година: 5 012 млн. евро/ +55,4%). Увеличението се дължи на първите интегрирани инвестиции на BBA, както и на капиталовите разходи, направени за нови модели като BMW Серия 7 и BMW X1. Допълнителни средства се вливат и в ускореното нарастване на BEV. Коефициентът на инвестиция е 5,5%.
За годината като цяло концернът постига печалба преди финансовия резултат от 13 999 млн. евро (предходна година: 13 400 млн. евро / +4,5%). Консолидираните печалби преди данъци също показват силно увеличение: те достигат до много солидната цифра от 23 509 млн. евро (предходна година: 16 060 млн. евро/ +46,4%) ‒ главно поради ефектите от оценката във връзка с пълната консолидация на BBA. Маржът на EBT в групата е 16,5% (предходна година: 14,4%; +2,1 %).
Излишъкът на групата възлиза на 18 582 млн. евро (предходна година: 12 463 млн. евро / +49,1%).
Предложен е дивидент от 8,50 евро
Акционерите на премиум производителя ще участват в успеха на финансовата 2022 година. В зависимост от одобрението на годишното общо събрание, балансовата печалба ( HGB ) от 5 481 млн. евро (предходна година: 3 827 млн. евро / +43,2%) от нетния доход на BMW AG за годината трябва да бъде разпределена между акционерите. Като се има предвид целевият коридор за коефициент на изплащане от 30-40% от нетната печалба за годината, разпределена към акционерите на BMW AG, Управителният съвет и Надзорният съвет ще предложат на годишното общо събрание на 11 май дивидент от 8,50 евро за обикновена акция (предходната година: 5,80 евро) и 8,52 евро за привилегирована акция (предходната година: 5,82 евро). Временният коефициент на изплащане е 30,6% (предходната година: 30,9%).
Обратно изкупуване на акции през 2022 г за 1,28 млрд. евро
Въз основа на разрешението, дадено от годишното общо събрание през май 2022 г., Управителният съвет реши да изкупи обратно акции на стойност до 2 млрд. евро. Към декември 2022 г. около 15,3 млн. обикновени акции за 1 172 млн. евро и около 1,4 млн. привилегировани акции за 106 млн. евро са изкупени обратно и отчетени като собствени акции. Към 31 декември 2022 г. BMW AG притежава около 16,8 млн. собствени акции с номинална стойност 16 760 957 евро или 2,53% от акционерния капитал. Към 7 март 2023 г. BMW Group е изкупила обратно акции на обща стойност почти 1,6 млрд. евро и по този начин притежава 3,03% от акционерния капитал.
„Ние надеждно включваме всички наши акционери в успеха на компанията в съответствие с нашите обещания. Дивидентът от 8,50 евро за 2022 г. отразява нашата финансова сила – особено след като го изплащаме успоредно с необходимите високи инвестиции в трансформацията на компанията“, казва Николас Петер, член на борда на директорите по финанси в BMW AG.
Пълната консолидация на BBA със силни ефекти в автомобилния сегмент
През 2022 г. автомобилният сегмент се възползва от ново увеличение на продажбите на модели с високи приходи, подобрена ценова реализация и продължаващо положително развитие на пазарите на употребявани автомобили. По-добрата ценова реализация и по-високият продуктов микс, както и по-големият бизнес с резервни части и аксесоари имат ефект върху увеличаването на продажбите. Освен това положителните ефекти на преизчисляването увеличават приходите от продажбите.
Благодарение на пълната консолидация на BBA, приходите на сегмента са значително по-високи в размер на 123 602 млн. евро (предходна година: 95 476 млн. евро / +29,5%). Разходите за продажби също се повишават значително: от една страна, в резултат на по-високи ефекти от пълната консолидация на BBA – като обезценяване и амортизация от разпределението на покупната цена от около 1,8 млрд. евро и елиминиране на междинни печалби на обща стойност около 1,3 млрд. евро. От друга страна, разходите за продажби също са отрицателно повлияни от значително по-високите разходи за материали и логистика, особено поради ограничената наличност на полупроводници и прекъсвания на веригата за доставки, както и увеличенията на цените на суровините и енергията.
Печалбата преди финансовия резултат ( EBIT ) за отчетната година възлиза на 10 635 млн. евро (предходна година 9 870 млн. евро/ +7,8%). При 8,6% (предходна година: 10,3%; -1,7 %), маржът EBIT за сегмента е в горния край на ориентировъчния диапазон от 7-9%.
Без гореспоменатите ефекти от 3,1 млрд. евро от пълната консолидация на BBA маржът на EBIT щеше да достигне 11,2%.