2024
Интересна подробност от Втория Автомобилен събор във Варна, проведен на 19 август 1939 година (който е и последното автомобилно състезание у нас преди началото на войната), е техническата и финансова подкрепа за наградния фонд, оказана от страна на няколко автомобилни представителства. Вносителят на Ford „Алемит кар къмпани“ дава купа „Ford“ и предоставя възможност на всички състезатели с автомобили от същата марка за безплатен преглед и реглаж в гаражите на представителството в няколко различни града на България. Вносителите на Opel братя Габровски дават награда от 3000 лева за най-добре класирал се състезател с автомобил от същата марка. Най-високата парична премия е отпусната от представителството на Mercedes-Benz, „Комерциум“ АД, и възлиза на 5000 лева. Фирмени купи раздават още представителствата на Chevrolet и Fiat. Отделно от тях организаторите на състезанието от Българския автомобилен и туринг клуб дават по 6000 лева за първо място в Първа и Втора категория (автомобили с работен обем съответно над и под 1500 куб.см).
В крайна сметка, въпреки големия брой желаещи, на старта се осмеляват да застанат само осем състезатели – шестима от втора и двама от първа категория. Пускането на автомобилите става на интервали от по 5 минути, като първият от тях потегля в 05.05 ч сутринта. Съгласно правилника на състезанието всеки участник трябва да измине разстоянието с определена средна скорост, но „тъй като амбицията между отделните конкуренти е голяма, уточнява вестник „Дневник“, още от старта скоростта бе дигната до максимум.“ Това от своя страна създава реална опасност от инциденти и първият от тях се случва още в самото начало:
„Състезател №1 от първа категория арх. Василев, който се сочеше като фаворит в това бягане, катастрофира с трамвая точно в 7 часа, когато се движеше на ул. „Цар Крум“ към „Граф Игнатиев“. Поради опитността на шофьора избегната е една голяма катастрофа. Колата се е ударила в трамвая с предната част и е доста повредена. Разбит е един калник, част от машината и фаровете. Арх. Василев е останал невредим. Пристигането на състезателите във Варна ще стане още днес към 5 часа след обед.“
Василев е „…принуден да се откаже от състезанието, което в негово лице изгуби един от най-интересните и упорити кандидати за първенство“, допълва сп. „Автомобилизъми туризъм“. Клубното издание също така отбелязва,че „няколко часа след започването на състезанието на шосейната борба, недалеч от Карлово, катастрофира и състезател № 6 инж. Георги Деянов, който също така излиза от строя. Това са първите и единствени злополуки във всички състезания, устройвани от Българския автомобилен и туринг клуб….“
В един от своите репортажи за ралито, в. „Дневник“ уточнява, че автомобилът на Деянов „пропада в една голяма пропаст заедно с намиращите се вътре още трима съекипници. Колата е напълно разрушена, но за щастие намиращите се вътре заедно с шофьора се запазват почти невредими…“
В същия материал вестникът обобщава: „Автомобилния спорт, който в чужбина събира на пистите населението на големите градове, у нас все още не може да получи голяма популярност. Причините за това са липсата на известни състезатели, както и на редовни състезания, които да популяризират този вид спорт. Фактът, че от това състезание отсъстваше шампиона Димитър Соколов, показа, че интереса не можеше да бъде голям. Но докато това се отнасяше до спортната публика, която посещава спортните събития, оная публика, която никога не е имала възможност да наблюдава спортно състезание прояви небивал интерес към автомобилното бягане. По целия маршрут София-Варна населението се стече масово и аплодира бегачите. В градовете имаше също така голям интерес, а в населените пунктове, където имаше престои, народът се тълпеше, за да види бегачите и колите…“
Победител в Първа категория (автомобили над 1500 куб.см.) е Тодор Трънкаров с Oldsmobile, следван от Стоян Чолаков и поручик Димитър Георгиев с Mercedes-Benz.