85 години рали „Розова долина“

0906
2023

Първото рали „Розова долина“ е организирано през пролетта на 1938 г. от Пловдивския клон на Българския автомобилен и туринг клуб по маршрут: Пловдив – Карловски бани – Карлово – Хисарски бани с обща дължина 90 км. Участват 11 състезатели, разпределени в две категории: до и над 1500 куб.см. Стартът е даден на 2 юни точно в 09.00 ч. сутринта пред Военния клуб в Пловдив, като автомобилите са пускани на интервали от по 5 минути. Официалният печатен орган на БАТУК сп. „Автомобилизъм и туризъм“ отразява подробно това събитие в своя брой 52-53 от същата година. Ето какво пише там:

„През целия град, улиците по които минаваха състезатели, бяха изпълнени с граждани. Това първо, така интересно състезание, бе събрало по пловдивските улици по-голямата част от гражданството, което следеше с голям интерес преминаването на състезателите. Пускането на състезателите ставаше от комисия, в която участваха г-да: г. Инж .Трифонов, началник на автомобилната служба при Пловдивското областно инженерство, г. Щиплиев, помощник кмет, г. Ив. Андонов полицейски началник, г. подпоручик Семерджиев и г. Ив. Михайлов (главен редактор на сп.„Автомобилизъм и туризъм“ – бел. авт.)“.

В 10.21 ч. покрай финалната контрола, разположена до античната крепост край Хисаря, пръв преминава Димитър Соколов с BMW 319, който тръгва от Пловдив четвърти

подред в 9.15 ч. и изминава цялото разстояние за 1 час и 6 минути.

Когато финишират и останалите състезатели, техните автомобили са проверени за технически неизправности, след което в самия курорт Хисарски бани е проведен и

вторият решаващ кръг по майсторско управление.

Организацията на ралито е на изключително високо ниво, което се потвърждава и от факта, че колоната от състезателни автомобили е следвана от „автомобил за безвъзмездна медицинска помощ“, с който пътуват докторите Коев и Крушев, а накрая пристига и Иван х. Павлов, който се движи със специално оборудван автомобил за „техническа помощ“, обозначен с голям бял флаг с надпис „Край“.

Победител в общото класиране е Борис Христов с Adler Trumpf, а соченият за потенциален фаворит Димитър Соколов остава едва девети. Фаворит в специалното класиране за автомобили до 1500 куб. см. е поручик Ст. Кръчмаров с Fiat. Присъдени са и награди за специално класиране във Втора категория, които освен сумите от 3000, 1500 и 500 лева, раздадени съответно за първо, второ и трето място, включват още художествени и спортни предмети, връчени лично от Григор Хр. Попов, официален представител на BMW за България.

Състезанието завършва с банкет, проведен в ресторанта на Чиновническото дружество в Хисаря, където са изнесени речи от представители на БАТУК и местната управа. В репортажа на сп.„Автомобилизъм и туризъм“ е отбелязано:

„Всички изтъкнаха значението на това първо автомобилно състезание за поощрение на полезния автомобилизъм и най-ласкаво поздравиха уредниците и състезателите за отличния успех. Изказана беше благодарност на всички власти и отделни лица, които със съдействието си допринесоха извънредно много за отличната уредба и завършек на състезанието.“

С рали „Розова долина“, което е първото в България след период от деветгодишно прекъсване, БАТУК до голяма степен реабилитира родния автомобилен спорт. Нещо

повече, по-късно същата година клубът успява да проведе и отдавна запланувания „Варненски автомобилен събор“, с който допълнително се обогатява автомобилния календар на страната, а през следващата 1939 г. организира второ издание на рали „Розова долина“, както и втори поред автомобилен събор във Варна. По същото време БАТУК играе и ключова роля за реализирането на Балканските автомобилни събори, провеждани по инициатива на Автомобилния клуб на Гърция, както и за участието на известни наши автомобилисти в други регионални състезания, като „Голямата награда на Белград“ от 1939 г. и т. н.

През 1999 г. провеждането на рали „Розова долина“ беше възродено и то точно по същия маршрут, като втори кръг от Националния рали шампионат за исторически автомобили с коефициент 3. Надпреварата продължава да се провежда до днес, а неин главен организатор по традиция е Автомобилен клуб “Ретро” Пловдив.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин