800 000 км живот и 800 км пробег с едно зареждане: новата батерия за електромобили

1903
2020

Samsung работи върху автомобилната батерия на бъдещето! Отделението за развойна дейност на корейската компания представи в Лондон прототип на клетка с твърд електролит, която няма литиев анод. Батериите с твърд електролит са смятани за следващата ключова стъпка в развитието на новите батерии за електромобили. При тях го няма традиционния течен електролит и на негово място, както подсказва името, е използван твърд електролит. Предимствата са по-висока енергийна плътност, по-проста структура и по-евтино производство.

Сребро и карбон правят батерията много специална

Специалното при прототипа на Samsung обаче е не твърдото вещество, а самата структура. Вместо конвенционалния литиев анод корейците използват анод със слой от сребърно-карбонов композит. Голямото преимущество в случая е, че освен по-голям капацитет на батерията новият материал предотвратява образуването на т.нар. „дендритена структура“. Това са отлагания, които могат постепенно да прераснат в иглени структури и които в най-лошия случай трайно увреждат батерията. Колкото по-стара е тя, толкова по-голяма е вероятността от формиране на дендрити.

В бъдеще батериите ще станат много по-компактни. На снимката: батерията на VW ID.3.

По-компактна структура

В допълнение към превантивните свойства на новия аноден материал, батерията може да се направи и с по-малки размери. С дебелина едва пет микрометра новият аноден материал е значително по-тънък от съответните версии, изработени от литий. Клетките с твърд електролит трябва да предлагат с около 50 процента по-компактни размери от литиево-йонните. Въпреки по-малките размери, енергийната плътност трябва да бъде забележителните 900 ватчаса (Wh) на литър. Най-добрите литиеви батерии достигат само до 670 Вч/л.

Увеличен пробег

Новата батерия с твърд електролит трябва да позволи на електромобилите пробег до 800 километра. Батерията трябва да издържи до 1000 цикъла на зареждане, преди да е необходимо да бъде сменена. Като цяло това би гарантирало изминаване на до 800 000 километра – пробег, който дори конвенционалните автомобили много рядко постигат. Все още ще отнеме известно време, докато Samsung представи готова за серийно производство версия.

И Audi прави експерименти с батерии с твърд електролит, както доказва прототипът e-tron PB18 oт 2018

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин