8-цилиндровата Sierra: класика на деня


13
окт.
2019

Ford Sierra RS Cosworth определено беше „гореща“, но имаше и още „по-гореща“ от нея: представителството на Ford в ЮАР през 1984 г. „имплантира“ 5-литровия V8 на Mustang в семейната лимузина и го комбинира с 5-степенна ръчна трансмисия Getrag. Задачата на Ford XR8 е да атакува BMW 745i и Alfa Romeo GTV6 в местните серии за туристически автомобили. Хомолагацията изисква производството на 250 бройки от модела за обществените пътища.

V8-моторът идва от Ford Mustang, има работен обем 5 л и генерира 219 к.с.

Двигателят на Ford Sierra XR8 идва от третото поколение Mustang, познато сред познавачите на модела като Foxbody. Машината генерира 219 к.с. от 5 литра работен обем. На първо четене, тези характеристики далеч не са впечатляващи. Но когато агрегатът бъде тунингован – а това става много лесно с частите от каталога Ford Performance Parts, нещата се променят коренно. Затова не е чудно, че в Южна Африка се срещат автомобили с над 500 к.с. Sierra XR8 далеч не е „гаражна“ разработка, а внимателно обмислен от южноафриканските инженери проекти. Така например предните амортисьори са с 50% по-твърди, а задните – с 40, за да могат да отговорят на по-високото тегло на V8-агрегата. Наложило се е „носът“ на Sierra да бъде удължен с няколко сантиметра, за да се отвори място за новия радиатор. Отпред са направени специални носачи и полуоски, а пружинните стойки са изместени нагоре, за да „приютят“ по-големите колела. Предната стабилизираща щанга е преработена за новия двигател, а задната е отстранена.

В първите километри зад волана на XR8 ще ви „грабнат“ въртящият момент и звукът на 8-цилиндровия мотор.

Щом седнете зад волана, веднага ще ви направят впечатление звукът и въртящият момент на V8-мотора. По отношение на акустиката потентната Sierra няма причини да се срамува от американските Muscle Cars. Водачът обаче ще се моли за хубаво време – защото серийните гуми с размер 195 създават усещане, че постоянно се борят за сцепление. Затова резките маневри дори при лека мокротия са силно нежелателни. Спирането също е трудничко: тъй като задните колела лесно блокират. Защото който се е адаптирал към особеностите на „мускулестата“ Sierra, няма да иска да слиза от нея. Реакциите при подаване на газ са смайващи! Хората с интерес към XR8 обаче трябва да имат стабилен бюджет и търпение – тъй като голям брой XR8 са прегрявани. От друга страна, малкото оцелели автомобили имат голяма фенска маса. Търсенето в Южна Африка не е лесно, тъй като тамошната бюрокрация прави износа трудна задача. Затова познавачите често се ориентират към Великобритания.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >