2022
Асистентите играят важна роля в професионалния живот. Неслучайно ги наричат дясната ръка на шефа. Едва забележимо тесе трудят в сянката на ръководството, като изпълняват неприятни и досадни функции. Така началникът може да се концентрира върху същественото. Не много по-различно е в автомобила. И тук асистентите помагат на водача, като поемат отговорни функции. Например антиблокиращата спирачна система ABS или електронната стабилизираща система
ESP, които от години са задължителни. От средата на годината в сила влезе регламентът на Европейския съюз 2019/2144, който предписва нови асистенти, които трябва да са вече налични в новопроизведените модели. Във фокуса на мярката са безопасността на движението и защитата
на пътниците и другите участници в движението като пешеходци и колоездачи. Но колко важни са тези асистенти за сигурността на пътя? Ако погледнем статистиката на произшествията, в повечето
държави броят катастрофи и свързаните с тях ранени и убити постоянно намалява.
България за съжаление не е меродавна в това отношение, което не на последно място се дължи на остарелия автопарк. ЕС цели да засили тенденцията на намаляване на произшествията с новата наредба. Тя предписва на производителите, кои асистиращи системи следва да са на борда на автомобилите, произведени след 6 юли 2022 г. От юли 2024 се забранява продажбата на автомобили без тези електронни помощни системи за безопасност. Това важи не само за леките коли, но и за камиони и автобуси.
За кои асистенти става дума? Тези осем асистиращи системи са вече задължителни:
ЗА АВАРИЙНО СПИРАНЕ – камери, радари и лидери активират автоматично спирачките за
избягване на колизии.
ЗА ОГРАНИЧЕНИЯТА НА СКОРОСТТА – електрониката следи допустимото темпо и сигнализира акустично и визуално при превишаване. Ограниченията се разчитат от пътните знаци и информацията в навигацията.
ЗА АКТИВИРАНЕ НА СТОПОВЕТЕ ПРИ РЯЗКО СПИРАНЕ – в случай че движещият се отпред автомобил спира със силно забавяне от над 6 метра в секунда, системата предупреждава чрез интензивно мигане. Включва се също, когато реагира ABS.
ЗА ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ ПРИ УМОРА – вследствие наблюдение движенията на очите и клепачите и/или поведението на управление. В такъв случай акустични и светлинни сигнали приканват шофьора
за почивка.
ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ЗАДЕН ХОД – и най-вече при паркиране, камери и сензори разпознават хора и препятствия, като предупреждават водача на дисплея и със звуков сигнал.
ЗА БЛОКИРАНЕ НА АВТОМОБИЛА ПРИ УПОТРЕБА НА АЛКОХОЛ – новите автомобили ще трябва да
разполагат с интерфейс за добавяне на механизъм, който да спре автомобила при установена употреба на алкохол от водача. Самият контролен уред все още не е предписан от ЕС в регулацията.
ЗА ЗАПИС НА ИНФОРМАЦИЯ ОТ СЪБИТИЯ – нещо като черната кутия в самолета. Леки автомобили и лекотоварни трябва да разполагат с памет, която да съхранява анонимизирани данни, свързани с шофирането: скорост, позиция, наклон, реакции на забавяне, аварийни повиквания.
ЗА ПОДДЪРЖАНЕ НА ТРАЕКТОРИЯТА, ЗАДАДЕНА ОТ МАРКИРОВКАТА – ако системата засече преминаване в отсрещната лента или има опасност автомобилът да напусне пътното платно, електрониката предупреждава и при нужда коригира курса.
Трябва обаче винаги да имаме предвид, че през зимата и на мръсни, кални пътища тези асистенти невинаги могат да работят оптимално, защото сензори и камери ослепяват от мръсотия, влага
и сол. Затова е много важно те винаги да бъдат внимателно и надеждно почиствани. Чиста кърпа и вода бързо ще възстановят тяхната функционалност. А тя наистина е съществена за безопасността
на пътя!
Публикацията е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“