2015
1. Кои модели са засегнати?
Става въпрос за коли с 1,6- и 2-литрови TDI на VW, Audi, Seat и Skoda, произведени в периода между 2007 и 2013 г., които отговарят на нормата Евро 5. Важно е да знаете, че новите мотори (Евро 6) не са засегнати. Дизеловият двигател ЕА 189 се поставя на Polo, Golf VI, Jetta, Scirocco, Passat VII и Tiguan I, a също така и на Audi A1, A3, A4, A6, Q3, Q5, TT, Skoda Fabia, Roomster, Octavia и Superb.
2. В колко коли е инсталиран злополучният софтуер?
До редакционното приключване на броя информацията ни беше за 2,8 млн. броя VW само в Германия (4400 у нас). Съществува вероятност проблем да има и с 1,2-литровия мотор. В Германия броят на засегнатите Audi-та е 577 000 (1300 – в България).
3. Ще имат ли засегнатите автомобили по-висока загуба на стойност?
Вероятно да – в случай че промените по автомобила доведат до по-висок разход или до намалена мощност. Засегнатите лица обаче биха могли да заведат претенция срещу производителя за компенсация на щетите.
4. Ще бъде ли по-висок данъкът за автомобилите и ще се налага ли доплащане?
На база на информацията, която имаме до момента, – не.
5. Ще прави ли производителят подобрения по автомобилите?
Във всички случаи. От една страна, софтуерът нарушава нормите при регистрация. Само заради това концернът е задължен да модифицира автомобилите. Освен това всеки клиент има правото да изиска подобрение, ако колата му не отговаря на характеристиката, представена при продажбата.
6. Мога ли да си купя евтин Passat oт САЩ?
В момента този модел е непродаваем там. Но тук, в България, съответната сертифицираща институция (Технотест) трябва да извърши определени проверки (естествено, срещу заплащане), за да може такова МПС да бъде регистрирано.
7. Могат ли ощетени лица да съдят производителя?
Все още правната постановка около завеждането на евентуален иск срещу когото и да било от страна на производителя не е изяснена.
8. Може ли засегнатите автомобили да бъдат спрени от движение?
Теоретично това би бил най-лошият изход от ситуацията. Все пак засегнатите автомобили не отговарят на упоменатите в свидетелството за регистрация (талона) данни и не би трябвало да получат типово одобрение. По-вероятно е обаче концернът VW да намери техническо решение, което да отговори на изискванията на съответната сертифицираща институция – и така засегнатите автомобили да бъдат подобрени.