2023
През последните 75 години марката Porsche се превърна в синоним на спортен автомобил от най-висока класа. Първото превозно средство с името Porsche (356 “No.1” Roadster) е регистрирано на 8 юни 1948 г. Това е и денят, който се приема официално като рождена дата на марката. Точно 75 години след това знаменателно събитие
фирменият юбилей беше отбелязан по един забележителен начин от официалния представител на марката за България „Витоша Спортс Карс“. От 31 май до 4 юни в столичния Интер Експо Център беше показана елитна селекция от 75 автомобила, които проследяват историята на марката Porsche от първите серийно произведени автомобили до най-актуалните модели, включително и редки бутикови изпълнения, каквито се показват за първи път у нас.
Най-старият екземпляр на изложбата беше Porsche 356 Pre-A Cabriolet от 1953 г. моделът се отличава с огънато предно стъкло и характерно оформени, ниско поставени брони, боядисани с цвета на каросерията. Между 1948 и 1955 г. от него са направени само 1275 екземпляра, като каросериите на основната част от тях са на фирмата Reutter в Щутгарт, а останалите 218 са дело на източногерманската фирма Gläser в Дрезден. До днес за запазени само няколко такива екземпляра.
На изложбата преобладаваха образци от класическата стилова концепция, заложена в 356 и продължена от 911, докато екзотичните отклонения от фирмената философия, като 914 бяха сравнително малко. Този рядък сериен модел беше представен в своето най-атрактивно изпълнение 914-6 2.0, което въпреки скромната външност се отличава с двулитров, 6-цилиндров двигател с мощност 110 к.с и максимална скорост 201 км/ч.
За пръв път в България можеха да се видят на живо и някои автентични състезателни легенди, сред които се открояваше пистовият болид 935 3.3 Twin Turbo Martini Racing, оборудван с трилитров, 6-цилиндров двигател с работен обем 3300 куб. см и мощност 845 к.с. Това на практика е състезателна версия на 911, която през 1976 г. е хомологирана в Група 5 на ФИА. Моделът е фаворит в много от най-престижните световни надпревари, като Себринг, Дейтона и Нюрбургринг, а през 1979 г. печели и 24-те часа на Льо Ман.
Бляскавите състезателни успехи на Porsche бяха онагледени и от още два автентични състезателни автомобила. Първият от тях е 356 С 1600 от 1964 г., който печели различни ралита и пистови състезания в Германия и Италия през втората половина на 60-те и е показан на изложбата в своето напълно автентично състояние с характерните следи на времето. Точно по същия самобитен начин изглежда и другият спортен боец 911 Coupe SWB от 1966 г. Този ранен вариант на серията 911 се счита за особено рядък, тъй като е с по-късо от стандартното междуосие (SWB) и е оборудван с карбуратори Weber, които през март 1966 г. заменят Solex, използван при всички изпълнения на 911 S до тогава.
От най-новите представители на митичната серия 911, която тази година празнува своя 60-ти юбилей, специално внимание заслужава 911 (992) RS от 2023 г., оборудван с четирилитров двигател от 525 к.с. Въпреки своята пряка генетично връзка с моторните спортове, болидът, чиято максимална скорост достига 296 км/ч е сертифициран за движение по пътищата. Благодарение на широкото използване на въглеродни влакна усилени с полимери, собственото му тегло е само 1450 кг.
Сред най-актуалните наследници на 911 беше и 718 Cayman GT4 RS от 2022 г. Неговият 6-цилиндров двигател, разположен пред задния мост, произхожда директно от модела 911 GT3, а оборотомерът му е разграфен до 9000 об/мин! Ефектният аеродинамичен пакет включва преден и заден дифузор и задно крило в стила на 911 GT3 RS.
Едно от най-редките съвременни изпълнения на Porsche на изложението, беше 911 Targa 4S Heritage Design Edition от 2021 г. Автомобилът, боядисани в ефектен цвят Cherry Metallic в комбинация с бяло достига максимална скорост 304 км/ч и представлява историческа проекция на епохата на 60-те години. Това е първият от общо четири колекционерски модела, създадени по програмата Heritage Design и е изработен в лимитирана серия от 992 екземпляра.
Трябва да се отбележи, че благодарение на мащабната организаторска работа, в експозицията бяха включени, не само екзотични образци, транспортирани от чужбина специално за събитието, но и много перфектно възстановени автомобили на български колекционери. Част от тях, както и самите реставратори бяха на събитието и отговаряха на всички въпроси, които вълнуват феновете на марката.