75 години от първото пистово състезание в България

2007
2022

Горе – Кирил Божилов с Peugeot 402 Darl’Mat и Димитър Георгиев с Adler Trumpf

През лятото на 1947 г. е широко оповестено предстоящото провеждане на голямо автомобилно състезание на писта в покрайнините на София. Инициативата за това идва от страна на няколко нови амбициозни държавни организации като Народния съюз за въздушен спорт, отдел “Авто и мото”, Централния съвет за физкултура и спорт (ЦСФС) и Шофьорския автомобилен работнически професионален съюз (ШАРПС). Единодушно е решено, че най-подходящото за целта трасе е затворената писта на бившия софийски хиподрум (днес кв. “Хиподрума”), където закритите трибуни и добрата видимост придават много повече привлекателност на събитието. През 30-те, а почти без прекъсване и през цялата епоха на 40-те години хиподрумът е арена за редица мотоциклетни състезания и неговото превръщане в импровизирано автомобилно трасе всъщност е съвсем естествено и логично решение. Няма нищо необичайно и във факта, че имената на някои от най-изтъкнатите участници, като Димитър Соколов, Петър Пипев, Димитър Георгиев, Сокол Селвелиев и други, са известни още от клубните съревнования в предвоенната епоха.

Победителят Димитър Соколов с BMW 319

Спортният ас Димитър Соколов, който в тази надпревара заема призовото място със своето BMW 319, не се нуждае от специално представяне. Майор Димитър Георгиев, също както и Соколов, успешно се изявява в почти всички състезания в страната през втората половина на 30-те години, винаги с автомобил Mercedes-Benz. Другият ветеран от родните автомобилни надпревари инж. Петър Пипев стартира със своето спортно Aero 50, с което се прочува още преди войната по време на Втория балкански събор, проведен в Атина през 1938 г.

Инженер Петър Пипев с Aero 50
Майор Димитър Георгиев с Mercedes-Benz typ 380 Sport-Roadster

В четирите категории на най-старото българско пистово състезание, проведено на 27 юли 1947 г., се изявяват общо 16 участници със 17 автомобила. Преобладаващата част от колите са със стандартна закрита каросерия, тип седан, но освен тях на старта застават и няколко екзотични изключения. Най-атрактивен, както със своя дизайн, така и с мощния си двулитров двигател е уникалният роудстър Peugeot 402 със специална спортна каросерия, създадена по поръчка на парижкия дилър на марката – Darl’Mat. Между 1936 и 1939 г. този рядък автомобил е направен само в 105 екземпляра в три разновидности, като намиращият се у нас вариант е изработен в 53 броя. С него под № 8 се състезава Кирил Божилов, който кара във втора категория до 2000 куб.см. Много рядък се оказва и спортният Mercedes-Benz typ 380 Sport-Roadster на майор Георгиев с № 17. Сред най-ефектните като дизайн  уникати е и автомобилът с най-малък работен обем, управляван от своя собственик Пею Шабанов (№16). Това е ръчно изработена любителска конструкция върху британско шаси Singer и двигател с работен обем 472 куб. см. Всички автомобили, взели участие в надпреварата, са произведени между 1935 и 1940 г., като единствено белгийският FN на Христо Андреев е от 1930 г. Най-нови са двата американски автомобила Ford V8 на Владо Георгиев и Пеньо Туджаров, които са произведени през 1940 г. и са с най-голям работен обем от всички участници – 3620 куб.см.

Димитър Георгиев с Adler, Пею Шабанов със Singer с любителска каросерия и два автомобила Aero

Това първо по рода си пистово автомобилно състезание у нас действително предизвиква огромен интерес, което най-добре личи от запазените до днес снимки. По отношение на организацията, имената на участниците и избраната схема обаче, то по-скоро би могло да се разглежда като последен отзвук от автомобилните надпревари в България от предвоенната епоха. Потвърждение на това е и фактът, че от края на 40-те години, за период от почти цяло десетилетие у нас не е проведено нито едно подобно мероприятие.

Генерал Владимир Стойчев връчва наградата на победителя Димитър Соколов

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин