Бутала на двигателя от 3D-принтер: това, което звучи като научна фантастика, при Porsche в момента се тества. В момента производителят на спортни автомобили изпитва алтернативни методи на производство и ще представи нов тип бутала за GT2 RS. „Отпечатаните“ компоненти демонстрират как техники от прототипите биха могли да демонстрират предимствата си и в серийното производство: специалните бутала помагат на и без това мощния двигател на GT2 RS да постигне още по-висока мощност и да се „развърта“ още по-бодро. AUTO BILD разкрива най-важното за буталата от 3D–принтера!
Обикновените бутала за двигателя на GT2 RS до момента се коваха от алуминий, което им даваше изключителна здравина. За новия модел инженерите на Porsche прибягват до индустриална методика на 3D-печат. Тя се нарича „селективно лазерно топене“ и позволява постигането на сложни геометрични форми. В процеса метален прах се нанася върху носеща плоча и след това с помощта на лазер се загрява на желаните места. Там металът се разтопява и се свързва в метален слой.
Слой по слой до новото бутало
След това носещата плоча бива изместена на разстояние само един слой надолу, нанася се нов слой прах и лазерът създава следващия слой, който се свързва с вече наличния. Частта, така да се каже, се прави в „легло“ от метален прах. Слой по слой се „ражда“ новото бутало. Освен със специалната геометрия методиката има решаващо предимство за производителя: не се налага да бъдат направени специални инструменти, за да бъдат изработени различни варианти на буталата.
До 730 к.с. от 6-те цилиндъра
С тази методика Porsche може да оптимизира буталата точно спрямо изискуемото натоварване. По този начин частите олекват и тежат с около 10% по-малко спрямо класическите ковани бутала. Освен това те разполагат с интегриран и затворен канал за охлаждане в основата на буталото, който не би могъл да бъде направен по конвенционалната производствена методика. Ползата от новите бутала се забелязва на стенда. С направените на 3D-принтер компоненти могат да бъдат извлечени с до 30 к.с. повече. По този начин двигателят на GT2 RS вече генерира не 700, а 730 к.с. По данни на Porsche първите тестове на машината вече били преминали успешно.
Селективното лазерно топене все по-често намира приложение в автомобилното производство. При направата на прототипи то позволява сравнително бързо изпробване на нови части, а в серийното производство ще могат да бъдат постигани по-сложни геометрични форми. И от Bugatti вече са експериментирали със същата технология. Още през 2018 французите показаха прототип на спирачен апарат, направен по същия метод като новите бутала на GT2 RS. Все още не е ясно кога на клиентите на Porsche ще бъдат предложени първите „отпечатани“ бутала. При всички положения обаче ще мине известно време, докато технологията навлезе масово в производството.