70 години от появата на първия бус Volkswagen


6
авг.
2020

Вероятно най-силният персонаж в легендарния филм „Колите“ на „Дисни Пиксар“ не е нито елегантната Сали (Porsche 996 от 2002), нито ръждивият Матю (Chevrolet Stepside от 1955), а Филмор, лакираният в зелено VW T1 от 1960, украсен с цветчета, дъга и хипарския символ за мир и любов. Легендарният бус носи името на концертната зала в Сан Франциско, допринесла за световната слава на Джими Хендрикс и Grateful Dead, а от радиото му често звучат култовите хитове на поколението Уудсток.

Художественият разказ се разминава леко с реалността: Моделът на VW с кодово обозначение, напомнящо име на брутален танк, не е нито толкова зелен, нито аеродинамиката му е за пример, разходът на бензин в онези години е гигантски, а шумът на двигателя е с повече децибели отколкото високоговорителите в купето. Немски говорещите го наричат Bulli, комбинация от Bus и Lieferwagen (товарен автомобил). На 8 март 1950-а, пет години след края на Втората световна война, германската индустрия е отново в състояние да произвежда автомобили. Под надзора на британските окупационни части заводът във Волфсбург е изграден наново. Бен Пон, търговец на автомобили от Белгия, е автор на чертежите за Т1, оборудван с двигател от прочутия „Бръмбар“.

Западногерманците транспортират с него всичко, което им е необходимо в ежедневието. С увеличаване на благоденствието бусът дори се преоборудва в кемпер за ваканцията в Италия или Испания. През 60-те години Bulli акостира в Америка, като покорява безкрайните магистрали и плажовете на тихоокеанското крайбрежие. Превърнал се в символ на странстващи рокери и сърфисти, Т1 се появява все по-често и по обложките на грамофонни плочи в компанията на Боб Дилън или Beach Boys. Несъмнената му харизма се подсилва от невинните фарове, усмихнатата предна броня, а при Т2 след 1967 г. допълнително от учудените вежди в предната решетка. Volkswagen успешно пробива и в попкултурата.

През 1974 г. двама ентусиазирани младежи от Калифорния – Стийв Возняк и Стийв Джобс – решават да се отдадат на компютри, да превръщат геймърски конзоли в полезни уреди за ежедневието. Возняк продава своя калкулатор, Джобс намира клиент за любимия си бус. С получените пари двамата основават фирмата Apple и започват работа в гаража, в който доскоро е бил паркиран продаденият VW T1. Бихме могли да твърдим, че без него днес нямаше да има Apple. Разбира се, красивият нов свят на дигиталните медии щеше да се появи и без Возняк, Джобс и стария им Volkswagen, но не и без идеите и идеалите на хората, които се придвижваха именно с тези бусове. През лятото на 1995 г. умира фронтменът на Grateful Dead Джери Гарсия, а компанията Netscape започва да се търгува на борсата. С което най-вероятно ерата на споменатите идеали и идеи вероятно е вече забравена и отива в историята.

ЗАЩИТЕТЕ ВАШИЯ КЛАСИЧЕСКИ АВТОМОБИЛ ОТ РЪЖДАТА С ПРОДУКТИТЕ НА FERTAN!

Единствено в немски говорещите държави култовият бус е наричан Bulli. Може би защото на английски bully означава „хулиган“. Първата версия на Т1 от 50-те години английски говорещите кръщават Splitty, заради разделеното на две предно стъкло. Не само в Щатите Splitty се превръща в транспортно средство на интелектуалния и културен подем. В много държави с по-нисък стандарт употребяваните бусове на VW и в наши дни превозват селскостопански продукти, влизат в ролята на полицейски автомобили и линейки или служат на армията. Заводите на Volkswagen в Бразилия между 1953 и 2013 бълват Т1, Т2 и комбинация от двата модела в огромни количества. Колите са толкова надеждни, че продължават да кръстосват пътищата на Южна Америка и Африка до днес – второто десетилетие на 21-ви век.

През 80-те години Т3 вече се предлага във версии Atlantik и California. Актуалният Т6.1 вече е далеч по-аеродинамичен, със значително снижен разход и доста по-тихи двигатели в сравнение със своя пра-прадядо Т1. Но споменът за него продължава да е жив. И ще остане такъв поне до 2022 г., в изцяло електрифицирания Buzz. Приятни спомени за пионерите на съвременната мобилност. Номадите на новото време не тръгваха на път, принудени от обстоятелствата, а с убеждението, че могат да избягат от тях. За хипарите Т1 означаваше много повече от луксозен апартамент на колела. Бусът бе незаменим член на семейството и получаваше мил прякор от своите собственици. Совалката от Уудсток без преувеличение е може би най-симпатичният автомобил в човешката история.

Още по темата