7-те ключови въпроса за антифриза


12
ян.
2021

Задачата на течността в охладителната система е да отвежда топлината от двигателя, за да не прегрее. За да не замръзва охладителната течност през зимата и за да не се стигне до скъпи ремонти, в нея трябва да има антифриз. Антифризът стабилизира електрическата проводимост на охладителната течност и предотвратява преждевременното й кипване. Но това, което мнозина шофьори не знаят, е, че антифризът има още много функции. Той осигурява защита от ръжда за радиатора, водната помпа и каналите на охладителната система. И още нещо – предотвратява минералните отлагания. Ето защо е важно редовно да проверявате точката на замръзване на антифриза и нивото на охладителната течност.

Тестерът за антифриза показва температурата на замръзване на охладителната течност.

Особено важно е охладителната течност да бъде проверявана редовно, не само през зимата. При проверка се прилага следното правило: контрол на нивото веднъж месечно, контрол на точката на замръзване – два пъти годишно. Проверката се прави на студен изключен двигател – ето как:

Проверка нивото на охладителната течност: нивото се гледа на разширителния съд То трябва да бъде в зоната между маркировката MIN и MAX. Ако нивото падне под MIN, задължително трябва да долеете течност. Никога не отваряйте капачката на разширителния съд, докато двигателят е топъл. Горещата течност под налягане може да изскочи и да опари лицето и ръцете ви!

Проверка на точката на замръзване: концентрацията за антифриза може да се определи с помощта на специален тестер. Той се потапя в охладителната течност и след това показва температурата на замръзване, която задължително трябва да бъде под -20 градуса, ако е по-висока, трябва да увеличите концентрацията на антифриза (евентуално – с доливане, ако нивото позволява).

  1. Доливане на охладителна течност: за какво да внимаваме?

Ако доливате антифриз, не сипвайте какъв да е – а само предписания от производителя тип (вижте ръководството за експлоатация на автомобила). Различните видове антифриз съдържат различни видове добавки, съобразени със самата охладителна система. С неподходящ антифриз или комбинация от различни видове антифриз (не всички могат да се смесват), тесните охладителни канали могат да се запушат. Ако не е налице правилният вид антифриз, но нивото на охладителната течност е твърде ниско, по-добре е просто да долеете вода. Не се плашете, че в ръководството за употреба се препоръчва деминерализирана вода. Водата от чешмата също става – но ако искате да „играете“ на максимално сигурно, вземете дестилирана вода от бензиностанция.

Важно: охладителната система е затворена. С течение на времето пренебрежимо малки количества течност могат да изчезнат заради процеси като дифузия или изпаряване през маркучите. Ако нивото на охладителната течност е твърде ниско, това обикновено е сигнал за дефект. Тогава трябва да посетите сервиз при първа възможност.

2. Колко често трябва да се сменя охладителната течност?

Много производители посочват 50 000 километра като интервал за смяна на охладителната течност. Но при някои е значително повече. Но защо изобщо се налага смяната? При стар антифриз често се образуват мехурчета (процес, наречен „кавитация“). Ако те се спукат, налягането може да пробие металните стени в радиатора и да се разрушат пластмасовите перки на водната помпа. Ето защо автомеханиците препоръчват смяна на охладителната течност на всеки три години – дори когато в инструкцията за експлоатация на автомобила е казано друго.

3. В какво съотношение се смесват вода и антифриз?

Антифризът се смесва с вода – по правило в съотношение 50:50 или 60:40. Производителят указва конкретните спецификации. Можете също така да закупите готова смес течност за охлаждане, която съдържа вода. Охладителната течност се проверява с тестер и при необходимост се долива антифриз. Няма смисъл да използвате „чист“ антифриз без вода, тъй като с ненужното повишение на концентрацията му температурата на замръзване от един момент нататък става по-висока.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин