65 години Żuk в България

1605
2024

Полските лекотоварни автомобили Żuk са неизменна част от автомобилния трафик в годините на социализма, а и дълго време след това. Малко хора знаят, че те имат дори частен представител по времето на прехода, а още по-малко си спомнят, че техният дебют на българския пазар става точно преди 65 години. Пристигането на първите екземпляри Żuk у нас е отразено от в. „Авто мото“ през октомври 1959 г.:

„Неотдавна много столичани с интерес разглеждаха спретнат лек фургонен автомобил, който бе спрял пред ЦУМ. Неговата оригинал­на каросерия, голямата стъклена кабина, покритата с брезент задна част пораждаха любопитство сред присъствуващите. Мнозина се опитваха да определят неговата марка и „националност“. Но не ус­пяха, защото това бе една току-що пристигнала машина от Пол­ската народна република, наречена с името Жук.

Лекият товарен автомобил Жук се произвежда в Полша серийно от тази година. Той има много общи неща с фургоните Ниса, които видяхме преди няколко месеца също в София. И двата модела са разработени на базата на М 20 — Варшава и поради това не изискват специални части при ремонт освен стандартните за този модел. Каросерията е метална, разработена на големи площи, пресована. Кабината е обширна, с голямо остъкляване. Седалките са за двама души. отделни, нагласяеми според ръста. Автомобилът има водно отопление и вентилация, както и инсталация за размразяване на стъклата.

Както стана дума, двигателят е същият като на М 20 и Ниса – четирицилиндров, с работен обем 2120 куб. см – 57 к. с. при 3050 об/мин. Сгъстяване – 7:1.

Готовият за път Жук (натоварен и с шофьор) тежи 2440 кг, от които 900 кг са полезен товар. На предната ос тежат 1100 кг, а на задната – 1,340. Дължината на автомобила е 4.3 м, ширината – 1.7 м и височината – 2 м (когато не е натоварен). Товарната платформа има 4 кв. м.

Максимална скорост – 95 км/час. Разход на гориво – 14.5 л на 100 км. Резервоар за гориво – 55 л.“

През годините Żuk редовно присъства и в експозицията на Полша на Пловдивския панаир, където се представят неговите най-актуални модификации, като у нас са доставяни всички основни разновидности. Днес все още се срещат оцелели екземпляри, повечето от които отдавна вече са спрени от движение. Във варненския Ретро музей обаче е изложен един перфектно реставриран образец на лекотоварно изпълнение от по-късната серия, произвеждана през 80-те години. 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин