600 к.с. от 3 цилиндъра


10
мар.
2020

Освен от електромоторите си, Gemera е задвижван и от най-мощния 3-цилиндров мотор на света. AUTO BILD ще ви разясни агрегата.

С Gemera шведският производител на спортни автомобили Koenigsegg представи най-новия си хипер-автомобил. Gran Turismo е не само брутален на външен вид, но и разполага с впечатляващи данни. 1700 к.с. и 3500 Нм максимален въртящ момент ускоряват четириместния автомобил за 1,9 секунди до темпо 100 км/ч за задвижването отговарят три електромотора и eдин 3-цилиндров бензинов агрегат. Малкият бензинов двигател разполага с 600 к.с. и 600 Нм. AUTO BILD ще ви разясни най-важното за така наречения „Tiny Friendly Giant“.

Двигателният блок е с размерите на ръчен багаж

Двигателят на Koenigsegg „Tiny Friendly Giant“, съкратено TGF, е 3-цилиндров бензинов с работен обем от 2 литра. Ходът на буталото му е 93,5 милиметра, а диаметърът на цилиндъра е 95 милиметра. Като степен на сгъстяване шведите посочват съотношение 9,5:1. Двигателният блок тежи само 70 килограма и според Koenigsegg се побира в куфар за ръчен багаж за самолет. Koenigsegg TFG е със смазване със сух картер, за да има достатъчно масло и при каране на пистата.

Заради липсата на разпределителни валове цилиндровата глава е по-малка.

Цилиндрова глава: TFG е без разпределителен вал

Вместо на класическите разпределителни валове, шведският производител залага на автономни клапани, които се управляват от електрохидравлични устройства. Това е възможно благодарение на техниката „Freevalve“. Обикновените клапани се задвижват от гърбиците на разпределителния вал – при TFG те са заменени от актуатори. Така инженерите могат да управляват клапаните максимално гъвкаво. Системата „Freevalve“ може да увеличава мощността и да намалява разхода. Друго предимство: не е необходима дроселова клапа, като образуването на гориво-въздушната смес става директно в цилиндъра.

Метод на изгаряне: цикъл на Милър за по-малко вредни емисии

Системата „Freevalve“ поддържа особено ефективния „цикъл на Милър“. При него всмукателният клапан се затваря по време на хода за всмукване доста преди достигане на долната мъртва точка. По този начин се създава един вид вакуум, като с по-малко смес в цилиндъра се постига повече енергия при експлозията в цилиндъра. Освен това отработените газове са по-студени, което помага на двете турбини.

Пълнене: двойно пълнене за по-голям въртящ момент

Всеки от трите цилиндъра на TFG има по два изпускателни клапана. Те отвеждат отработените газове към двете турбини на мотора на  Koenigsegg. При ниските обороти, както и при частично или пълно натоварване се отваря само една група клапани и се отвеждат отработени газове само към една турбина. Когато бъде достигнато определено налягане на свръхпълнене, системата за управление на двигателя отваря и втората група клапани, като впоследствие започва да работи и втората турбина. Резултатът е въртящ момент от 400 Нм при 1700 оборота.

Блокът на двигателя тежи едва 70 кг.

Freevalve: собствена фирма на Koenigsegg

Фирмата „Freevalve“ е стопроцентова дъщерна фирма на Koenigsegg и работи от 2000 г. по двигатели без разпределителни валове. Шведите правят пробив заедно с китайската фирма Qoros. За тях шведите разработват мотора Camfree Motor, който през 2016 е представен на Guanghzhou Auto Show.

Гориво: Tiny Friendly Giant върви и на алкохол

„Tiny Friendly Giant“ може да бъде задвижван освен с класически бензин, също и с горива на основа алкохол. Според Koenigsegg при работа с алкохол TGF почти не отделя фини частици.

Ауспухова уредба: Gemera с генерация от Akrapovic

Въпреки само трите цилиндъра, шведският производител на спортни коли се погрижил TFG да звучи добре. Предпоставките за това са отлични – Koenigsegg използва услугите на професионалистите от Akrapovic. Звукът е „триумфален“ и „открит“.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >