2023
За повечето електромобили не е проблем да караш бързо направо. Новият Ioniq 5 N ще трябва да може да се докаже и на пистата. Тествахме го!
Всъщност моделите на Hyundai N са у дома си на пистата Нюрбургринг. Което е по-добре да си остане така, обещава ни го легендарният Алберт Бирман, който присъства като консултант.
Все още маскиран, новият Ioniq 5 N (изцяло електрически) е готов за тестовете в Ариеплог, Швеция – върху ледена писта. Корейците ни информират: двойно задвижване, мощност от над 585 к.с. – доказателство са големите спирачни дискове на предната ос с 400 мм диаметър.
Без съмнение този N трябва да е готов за пистата – въпреки теглото си от 2 тона. Капацитетът на батерията е увеличен – актуалното поколение е със 77,4 киловатчаса.
По отношение на окачването засега не искаме да хвалим или критикуваме – все пак всичко е на предсерийно ниво, а настилката е хлъзгава. Управлението и спирачният педал в никакъв случай не са леки, а каросерията изглежда по-здрава от тази на цивилния събрат. Тези от Южна Корея не се шегуват.
Те искат да ни покажат най-вече екстрите по отношение на софтуера, които могат да бъдат управлявани посредством 12,25-инчовия монитор в средата. Тъй като воланът и арматурното табло все още са забранени за снимане, получаваме само преглед на различните функции.
За по-голяма издръжливост на пистата електрониката за управление не позволява достигане на пикова мощност. Освен това рекуперацията подпомага и при силно натискане на спирачките. 20 минути Нордшлайфе? Мждувременно не е никакъв проблем, уверява ни Бирман с гордост.
Настройка на разпределението на мощността между преданата и задната ос. Възможни са от 90:10 до 10:90 – в зависимост от желанието и настроението.
Ioniq 5 N симулира по желание и предавки: смяна на предавката чрез леко прекъсване на тягата. В комбинация с това се предлагат и три различни изкуствени звуци на електромотора – футуристичен, подобен на двигател с вътрешно горене и трети, който е смесица между Плейстейшън и електрически орган. Разбира се, че можете да изключите всичко.
Режимът за дрифт е премиера в N – все пак всички останали модели са с предно задвижване. Какво можем да кажем? Заледеното езеро, на което тестваме, предлага равна площ, с която N се справя без проблеми. Дори и малки отклонения на курса от наша страна биваха коригирани съвсем спокойно от двойното задвижване като в този режим изпраща голяма част от въртящия момент към външното за завоя колело.
Кога Ioniq 5 N ще се появи на пазара?
Световната премиера на модела ще бъде през юли 2023 г. по време на Goodwood Festival of Speed. Първите екземпляри ще стигнат до търговците в третото или четвъртото тримесечие на 2023 г.