60 години Мототехника: да си припомним 15-годишното чакане за кола

0307
2024

Държавното стопанско предприятие „Мототехника“ е създадено точно преди 60 години с разпореждане на Министерския съвет № 223, което влиза в сила от 1 юли 1964 г. До този момент леките автомобили за частни клиенти се внасят от Държавното стопанско обединение „Металимпорт“ и се продават направо от митницата.

Само в рамките на няколко години дейността му бързо се разраства, като първоначално са създадени седем клона в най-големите градове в страната, открити са 27 магазина за резервни части и са построени две големи складови бази в Русе и София. Впоследствие са изградени и 15 малки сервиза, чиято основна функция първоначално е свързана с гаранционната поддръжка на продадените автомобили и мотоциклети.

През 1971 г. „Мототехника“ се обединява със Стопанското предприятие „Авторемонтни сервизни станции“ и така се образува Държавното стопанско обединение „Мототехника и автосервизи“, което функционира до 1990 г. В края на 1973 година „Мототехника“ вече има 183 магазина, 60 сервиза и 51 филиала в цялата страна. През 70-те години е регистриран рязък възход на автомобилната търговия, като от 37 700 леки автомобила през 1971 г. (почти двойно повече от предходната година), продажбите достигат до рекордния брой от 88 210 през 1980 г. Най-евтиният автомобил по това време е „Запорожец“ ЗА3-968А с цена от 3900 лв (21 средни месечни заплати), а най-скъпият е „Волга“ ГАЗ-24, който се продава за 9200 лв (50 средни месечни заплати), следван от Polski-Fiat 125Р – 8700 лв (47 средни месечни заплати).

От 1981 до 1989 година обаче се наблюдава прогресивен спад на доставките, като през 1988 г. са продадени 37 450 леки автомобила. През същата година на нашия пазар дебютира и новият, сглобяван в Ловеч „Москвич“ 21412 с цена 12 250 лв (48 средни месечни заплати), тоест точно два пъти по-висока от предходния модел „Москвич“ и по-висока от тази на „Лада“ Самара 2108 (10 850 лв – 43 средни месечни заплати), или почти толкова, колкото струва една „Волга“ в началото на 80-те. По това време един употребяван западен автомобил може да се купи на Солни пазар в София за около 20-30 000 лева.

Безкрайното чакане на ред за купуване на нов лек автомобил, което през 60-те години все още се движи около поносимите 4-5 години, достига до повече от 15 години в средата на 80-те. В този период в Държавната спестовна каса има 1 300 000 вноски от по 1500 лева, направени от български граждани, които се надяват в близкото десетилетие да имат нов автомобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин