6 месеца без Илия Чубриков


5
юни
2021

2020 беше белязана от тежка загуба за българския автомобилизъм: на 5 декември ни напусна неговият баща – Илия Чурбиков. Бачо Илия, както го наричаха състезателите от по-старото поколение, обаче не си отиде като грохнал старец. Винаги, когато здравословното му състояние позволяваше, той с радост се отзоваваше на поканите ни да тества най-новите модели заедно с нас – и дори си купи хибрид за всекидневен автомобил.
В типичния си фин, изискан западен маниер на поведение победителят на рали „Златни пясъци“ през 1971 трябваше да бъде еталон за поведение на днешните пилоти. Повечето българи свързват името на Чубриков близо четири десетилетия с единственото първо място на българин в най-престижното наше рали – но биографията на родения в Габрово ас разкрива нещо много по-интересно: контактите и уважението, което засвидетелстват на Илия някои от най-значимите фигури в историята на автомобилизма.

Висок скок: Илия има огромен принос за популяризирането на мотоциклета „Балкан“; отделно на две колела има много успехи и в дъртракова писта

Достатъчно красноречив е фактът, че самият Валтер Рьорл предоставя на Чубриков за тест своя състезателен Opel Ascona и навигатора си. А Патрик Ландон, някога спортен директор на Renault, добре помни успехите на габровеца с Alpine/Bulgaralpine и R5 Turbo – като десетилетия по-късно при срещите с Чубриков редовно се шегува: „Илия, донесе ли сирене, за да направим шопска салата?“. Чубриков става европейски шампион на планинско в група В с Peugeot 205 T16 Evo 1 през 1990 г. За покупката на „бегачката“ срещу 50 000 долара, осигурени от държавата, Илия води преговори лично с Жан Тод, който по онова време е спортен директор на Peugeot.

От Lada до Porsche, от бъги до едноместен болид: пилотираните от Илия автомобили

Трето място в класа на „Монте Карло“ с „Булгаралпин“ през 1971, победа в 13 500-километровата Рали обиколка на Средиземноморието с „Лада 2101“ и още безброй призови класирания с различни модели на Renault доказват, че Чубриков е успешно рекламно лице на всяка марка, с която работи. Малко хора обаче знаят, че Илия е ангажиран пряко с автомобилите не само като пилот – благодарение на личните контакти на шампиона с ръководителя на Alpinе Жан Ределе у нас започва производството на Bulgaralpine – по което отговорник става именно Чубриков. Неслучайно българският пилот е поканен да участва във Франция в честването на 60-годишнината на Alpine, където е подготвена малка музейна селекция от кадри с успехите му. А още преди да започне да се състезава с автомобили, Илия работи като изпитател на мотоциклетите „Балкан“. Именно негова победа с българската машина става трамплин за продажбите на родните 2-колесни МПС – тъй като до този момент сънародниците ни предпочитали основно „Ява“ и нямали доверие на „Балкан“.

Доайенът записва цели три участия в рали „Монте Карло“

В близо 40-годишната си кариера на състезател носителят на повече от 400 купи губи фалангата на дясното си кутре и едва не остава обездвижен за цял живот след счупване на първи лумбален прешлен, когато заради повреда в трансмисията на рали „Вида“ не успява да намали преди завой и излита в дере. Но дори след този тежък инцидент, заради който остава три месеца неподвижен на легло, Илия не губи бойния си дух и се връща по трасетата. А следите, които оставя при всеки свой старт, ще останат завинаги – като пътеводна светлина за българския автомобилен спорт.

Малка част от около 400-те купи, които асът печели в своята кариера

Извън трасетата

Илия Чубриков съвсем не се е интересувал единствено от автомобилен спорт и мотоциклетизъм. Освен на звука на двигателите той много е обичал да се наслаждава на арията „Каста Дива“ от операта „Норма“ на Белини, както и на любимия си сладкиш – тирамису. Обожавал е да слуша любимия си певец Лучано Павароти и да гледа филмите с легендарния актьор Ив Монтан.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин